Col de Scalella 1191m en Col de Vizzavona 1163m

8 augustus 2019 - Vivario, Frankrijk

Even niet bereikbaar zijn, geen gsm-netwerk, geen internet. We waren even helemaal offline. Vreemd, maar ook wel weer lekker, nog minder prikkels….. Gisteren hebben we dan ook weinig gedaan. We wilden even bijkomen van de inspanningen van de vorige dag, dus het was boodschappen halen en in het dorp het blog uploaden en voor de rest luieren en lezen en om 22.00 uur onder de wol. Heerlijk geslapen, ondanks dat er een groep kinderen op de camping logeerde. Maar Franse kinderen zijn echt muisstil op de camping. Vanochtend lekker vroeg opgestaan. Vandaag moeten we twee keer een Col bedwingen en de klim van de eerste begint bij de uitgang van de camping. We willen vroeg weg, omdat het dan nog lekker koel is. We vinden het ook wel wat spannend, omdat dit op papier de zwaarste etappe is die we tot nog toe gefietst hebben. De klim is pittig. We starten op een hoogte van 750 meter en gaan naar  Col de Scalella (1191 meter) in 6,5 km. Het is fijn dat het erg rustig is. We klimmen in een uur en een kwartier naar boven en komen 5x een auto tegen. We zijn dus alleen en het is stil. We horen alleen ons eigen gesnuif en met regelmaat het geknor van wilde varkens. Er lopen er in dit deel vreselijk veel rond. Eenmaal boven genieten we van het uitzicht en starten met de afdaling. De weg zit werkelijk tegen de rotswand geplakt en het uitzicht op de ruige steile rotsen is mooi. We dalen helemaal af naar Boccognano (642 m). Bij de bakker halen we brood en koffiekoek en we drinken koffie in het dorpje. Dan mogen we aan onze tweede klim van de dag beginnen. Eerst gaat deze nog lekker over de ‘oude’ weg. Vlak voor dat we op de drukkere N-weg komen drinken we ons twee bakje koffie. Dan mogen we de N-weg op. Hier wordt de route ook gelijk een stuk steiler. De weg hangt weer tegen de bergwand aan en auto’s razen langs ons heen. Dat geeft toch altijd een wat onrustiger gevoel, maar we worden soms ook aangemoedigd vanuit de auto’s. Om 12.30 uur zijn we boven op Col de Vizzavona (1163 meter). Potverdrie het is ons weer gelukt! We geven elkaar een high five. En we hadden het minder lastig dan eergisteren. We wijten dat aan het feit dat het wat koeler is. Maar trots zijn we wel op het ‘oude’ lichaam. We dalen af en ook hier zijn weer heel weinig winkels. Bij een bivakplaats voor de G20 (wandelroute) kunnen we een maaltijd voor vanavond kopen. Dan gaan we verder naar de camping, waar we om 13.30 uur aankomen. Tentje opbouwen en lekker rustig aan doen en natuurlijk ons blog weer even actualiseren. Langzamerhand wordt het ook tijd om na te denken over ons vervolg na Corsica. We bekijken de mogelijkheden op internet. Deze camping heeft nl uitstekende WiFi. Volgende week gaan we oversteken naar Livorno en we denken aan o.a. Pisa, Siena en Florence. Wordt vervolgd.

1. Jolanda:
    8 augustus 2019
    Wauw bijna naar Italië. Petje af. De olde but doen ut goed.
  2. Jannie en Erik:
    8 augustus 2019