De bergen in.....

6 augustus 2019 - Bastelica, Frankrijk

Vanochtend hebben we rustig aan gedaan. De afstand van vandaag was gepland op een kleine 40 km en we hadden op internet gezien dat de winkel in het laatste plaatsje siësta hield en pas om 16.00 uur weer open zou zijn. Dus eerder moesten we daar niet zijn. We weten dat we vandaag voornamelijk moeten klimmen. We beginnen aan de doorsteek terug naar Bastia via het binnenland en dat betekent dat we de bergen in gaan. Vanaf de camping begint het al. We hebben gelijk een hele steile klim om op de route te komen in Basteliecaccia. Daar halen we bij de Spar nog even de benodigdheden voor de lunch en dan mogen we verder gaan klimmen. Het eerste deel is de stijging nog gering. We volgen de rivier de Pruneli. Tot het dorpje Ocana (450 m) gaat het wel goed, maar daarna begint het hellingspercentage toe te nemen. We moeten nu echt klimmen en in de lichtste versnelling. Maar uiteindelijk bereiken we Col de Mercujo (715 m). Dan dalen we een stuk af richting Tolla met een mooi uitzicht op het stuwmeer. Ook Tolla ligt mooi in de bergen. Na Tolla komen we door de Gorges de Prunelli. Als we die uit zijn mogen we weer klimmen, nu naar de col de Menta (756 m).  Ook daarna dalen we iets af, zodat we naar Bastelica weer echt op de pedalen moeten. We zijn om 15.30 uur in het dorp en het blijkt dat de winkel in de zomer de hele dag open is, dus we kunnen direct inkopen doen. We hebben dan wel 6,5 uur gedaan over 40 km! Het is nog 4 km naar de camping, maar die gaat redelijk vlak en daalt soms zelfs. Onderweg komen we koeien en varkens tegen met jongen die gewoon over straat in het wild lopen.  De camping ligt aan de weg naar de col de Scalella, die gaan we nog een keer krijgen, maar vandaag niet. De camping ligt heel mooi tegen de bergwand op en er zijn her en der wat vlakke plaatsen gemaakt, zodat je heel ver uit elkaar staat. Je hoort het ruisen van de rivier en verder niets. Vlak voordat we beginnen met koken komt de campingbaas nog even lekker tomaatjes, een ui en verse kruiden brengen. Wat een gezellige service. Er zij geen stroomaansluitingen op de camping en het licht wordt opgewekt met zonne-energie. Vlak naast ons plaatsje zijn twee buitendouches waarvan het water ook door de zon wordt opgewarmd. De pasta smaakt met al die verse ingrediënten erg lekker en ’s avonds koelt het door de hoogte (775 m) heerlijk af. Morgen laten we hier onze spiertjes tot rust komen. We hebben een zware dag gehad en het heeft veel energie gekost. Maar het geeft ook een super gevoel dat we het konden en daar zijn we best trots op. We sluiten de dag dus met een tevreden gevoel. De ouwe taarten kunnen het nog steeds!

1. Jan willem:
    8 augustus 2019
    hoi jannie en erik,ziet er top uit daar, echt genieten denk ik.leuk blog .
    ga vaker kijken, groetjes jan willem
  2. Jannie en Erik:
    8 augustus 2019
    We hebben al een paar keer gezegd: Corsica zou ook wat voor Jan Willem en Marianne zijn! Er wordt hier echt gekampeerd en ook heel veel met het soort campertjes wat jullie hebben. Groetjes Jannie en Erik
  3. Henk en Gerlinda:
    8 augustus 2019
    Ha, gelukkig weer een melding dat er een nieuw blog is. Inmiddels beginnen we naar jullie belevenissen uit te kijken. Dus ga lekker nog een poosje door ;) Veel plezier!! Hartelijke groeten Henk en Gerlinda
  4. Jan willem:
    8 augustus 2019
    zekers , ga je ook nog naar het dorp ollolai , bekend van het televisie program.
  5. Jannie en Erik:
    Dat ligt op Sardinië
  6. Bea Schuurman:
    8 augustus 2019
    Haha,ook ik "kijk uit" naar jullie blog/belevenissen, wat een prachtig eiland is Corsica! Groetjes ook van Gerrit, Bea