Chillen en weberen

6 juli 2019 - Oloron-Sainte-Marie, Frankrijk

Lekker op ons gemak worden we wakker. Lang douchen, uitgebreid ontbijten en dan te voet naar Oloron-Sainte-Marie. In de geschiedenis een belangrijke plaats voor de pelgrims naar Santiago. Overigens is dat pelgrimeren nu weer een hele hype, maar we hoorden onderweg ook een verhaal dat er ook veel schorem in de middeleeuwen op pad ging. Zo zouden in noord Spanje juist daardoor de meeste blonde Spanjaarden wonen van heel Spanje. Of het waar is weten we niet, maar het is wel een mooi verhaal. We bezoeken als eerste de Kathedraal met zijn indrukwekkend portaal. Daarna lopen we door de rest van het stadje. Het valt ons op dat alles ‘oude glorie’ is. Een eens zo vrolijk winkelstraatje maakt een desolate indruk met de helft leegstand en verpaupering. Aan alles is ook hier te zien dat het niet super gaat met de Franse economie. Het is verder heerlijk weer en met zo’n 27 graden iets minder warm.

Op de terugweg komen we langs een stukje Olst in Frankrijk: de Action! We gaan er even binnen en het is net of je in Olst de winkel binnenstapt. Exact hetzelfde assortiment en alles op dezelfde plek in de winkel. Echt heel bijzonder om te ervaren. De middag wordt doorgebracht met lezen, slapen, krant lezen, slapen enz. Lekker uitrusten dus.

Erik is thuis een echte grillmaster en mist het BBQ ‘en soms wel een beetje. Maar vandaag ging het ervan komen. Jannie kwam ooit op het lumineuze idee om twee wegwerp BBQ’s te transformeren tot een mini Weber. De kolen uit de ene BBQ worden bij de ander BBQ ingelegd en zo hou je een deksel over. Het werkt echt uitstekend!

Wij genieten in ieder geval weer van de lekkere maaltijd. Tot slot een ijsje halen bij de receptie en dan is het natuurlijk altijd leuk dat de eerste gele trui voor een Nederlander is.

1. Mark Koudijs:
    6 juli 2019
    Thuis wordt het weberen van de Grillmeister ook gemist!