Van campingboer naar kasteelvrouw

2 juli 2019 - Montesquiou, Frankrijk

Vanochtend gingen we nog even met de boer afrekenen en we moesten 7 euro betalen, dus dat is een nieuw record als goedkoopste overnachting! We hebben geen ontbijt dus eten we een halve banaan en een mueslireep als ontbijt, voordat we naar het dorp klimmen wat 5 km verder ligt. Bij de Intermarche vinden we de meeste benodigdheden voor lunch en ontbijt en twee gasblikjes, zodat onze gasvoorraad ook weer op orde is. Bij de plaatselijke bakker worden croissants en een pain chocolat gehaald. Op het uitzicht terras van het plaatsje hebben we een heerlijk ontbijtje met sinaasappel, yoghurtjes, croissant en pain chocolat. Dat is toch een mooi begin van de dag. Dat hebben we nodig ook want de eerste 30 km gaat alleen maar op en neer. Erik heeft er een sik van, want die is niet zo’n fan van de ochtendklimmetjes en vandaag heeft hij er echt last van. Jannie lacht hem uit bij de koffie in Saint-Puy, maar dat had ze beter niet kunnen doen, want daarna heeft zij het lastig. Gelukkig wordt het parcours dan een km of 20 wat gemakkelijker. Biran is een klein, maar mooi oud vestingstadje, waar we gelijk de lunch nuttigen. We zijn dan al behoorlijk moe en liggen beide even plat op een bankje. Dan zijn we klaar voor het laatste stuk. We mogen nog een stukje langs de rivier tot Isle de Noe. Daar drinken we nog even wat, want we mogen weer klimmen naar Montesquiou. In het plaatselijk winkeltje aldaar kopen we ons avondeten. Ze hebben schandalige prijzen, maar wij betalen ze graag, want we zijn maar wat blij dat we dit soort winkeltjes hebben onderweg en niet de hele dag met alle boodschappen heuvel op heuvel af hoeven te fietsen.

Na 78 km komen we moe aan op de camping. We hebben al reacties gehad dat we nog niet veel luxe overnachtingsplaatsjes hebben gehad, maar vanavond kamperen we bij kasteel Le Haget. We ontmoeten de kasteelvrouw Annemieke (haar man heet Marc, wat een toeval) die Nederlandse is en met haar Franse man het kasteel al 15 jaar runt. Ze organiseren het hele jaar door bruiloften. Vanuit de hele wereld komt men hier naar toe. Van half juli tot half augustus is de kasteeltuin een camping met schitterend grote plaatsen een zwembad en een top restaurant. (helaas vanavond dus nog niet open) Kijk maar eens op de website https://www.lehaget.com/nl/
Wij springen eerst het zwembad in voordat we de tent opzetten. Heerlijk even verkoelen en verfrissen. Om half negen is ons diner klaar: Chili (uit blik) met rijst en dat wordt vergezeld met een flesje wijn.