Van Oost naar West

28 juli 2020 - Faldsled, Denemarken

De golfen van de zee zorgden voor een goede nachtrust. Wel heeft het vannacht nog geregend, maar als we opstaan schijnt het zonnetje. Jannie duikt stoer de zee in maar Erik prefereert de warme douche. Na een heerlijk ontbijt met aardbeien, een eitje en super lekker brood zijn we klaar voor de dag. Eerst mogen we naar Svendborg. Vandaag start de dag met windkracht 4 en die groeit naar 5. De wind komt uit het westen en wij fietsen vandaag van Oost Fyn naar de westkant van Fyn. Dus we hebben wind tegen. Gelukkig is de route mooi en afwisselend, maar vooral de stukken langs de zee krijgen we de wind van voren en is het echt zwoegen. Niet te hard willen en gedoseerd fietsen is belangrijk om de dag vol te kunnen houden.  Af en toe wijken we iets af van de route als we een beter alternatief zien. In Svendborg halen we bij de Fakta de lunch en op een bankje aan de haven drinken we koffie. Na de koffie gaan we naar het station om de gisterenavond telefonisch bestelde treinkaartjes voor de fiets uit de automaat te halen. Daarna lopen we nog een stukje door de stad. Dan gaat het verder en de wind wordt harder en we hebben hem recht van voren. Gelukkig geven de leuke huisjes en de mooie uitzichten genoeg afleiding, want de route is erg mooi en afwisselend. In Vester Aby zien we de deur van het witte kerkje open staan. De kerken zijn hier meestal dicht dus wij wagen onze kans. Binnen staat een mevrouw die verteld dat ze net een begrafenis hebben gehad, maar we mogen wel even kijken. Eigenlijk hebben we dus geluk dat er iemand is overleden, anders was deze kerk ook dicht geweest. Om de overledene te eren en te bedanken willen we een kaarsje aansteken, maar dat ritueel kent men hier blijkbaar niet want kaarsjes zijn niet te vinden.

Bij een mooie picknickplaats in het dorpje laten we ons lichaam eens even tot rust komen van alle inspanningen en vullen we onze energie aan met een lekkere lunch. Dan gaat het verder richting Faaborg. We gaan nu wat meer landinwaarts, waardoor de wind af en toe gebroken wordt door begroeiing. Wel wordt het heuvelachtiger, dus mogen we wat vaker klimmen. De lucht wordt donker met dreigende wolken. Gelukkig blijft het bij een enkele spetter en waait alles verder over. We komen nog langs een mooi landhuis en zien nog een historische trein, voordat we in de havenstad Faaborg komen. Bij de plaatselijke Lidl waan je je net thuis, want het assortiment is vrijwel hetzelfde. Dus wordt het avondeten in een mum ingekocht en dan gaan we nog even door het mooie oude stadje. Het wordt tijd om een overnachtingsplek te zoeken en die zijn aan deze kant van Fyn wat verder uit elkaar. We hebben een shelterplats gezien bij Millinge Klint met 7 shelters. Als we hem hebben gevonden blijken alle shelters bezet te zijn, dus moeten we wat anders zoeken. Gelukkig is een paar kilometer verder een camping. Inmiddels heeft de wind stormkracht aangenomen. We zetten onze tent op en steken alle pennen in de grond. Ook nu zijn we weer heel blij met het tentje. Het lacht gewoon om deze wind en geeft helemaal geen krimp. Na het douchen en de vakantiewas en natuurlijk een handje pinda’s en een wijnte, is het al snel kwart voor acht en dus echt wel tijd om te gaan koken. Dat doen we in de keuken van de camping en in de gemeenschappelijk ruimte wordt de maaltijd genuttigd. Lekker even geen geruis van de wind in je oren. Volgens het weerbericht blijft het de hele nacht erg hard waaien en wordt ook voor morgen nog windkracht 5-6 voorspeld. Als we geluk hebben draait ie iets naar zuid west, waardoor we hem niet helemaal tegen zullen hebben. Wordt vervolgd!

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Eef en Reint:
    28 juli 2020
    Veel bewondering voor jullie. Wij zouden vandaag met vrienden fietsen naar Hattem. Toch wel zo'n 20 kilometer. Er werd een windkracht 3 a 4 voorspeld. Daarom hebben we het maar niet door laten gaan. En niet te vergeten ook nog een paar keer flink klimmen bij de dijkopritten ... Neen, da's echt geen doen!
  2. Leen Dekker:
    29 juli 2020
    Mooie, karakteristieke huizen en kastelen. Respect voor jullie doorzettingsvermogen 👍
  3. Jannie en Erik:
    30 juli 2020
    Het geeft ook een goed gevoel als je de elementen trotseert. Voldoening, net al bij jouw hardlopen.
  4. Leen Dekker:
    30 juli 2020