Via Chartres naar Chateaudun

11 juli 2021 - Châteaudun, Frankrijk

Villiers le Mohier – Chateaudun 93 km

We staan op in de mist. We doen rustig aan en om 9.45 uur laten we de camping achter ons. Eerst gaan we nu richting Chartres. We fietsen steeds mooi langs de l’ Eure en na een uurtje begint het open te breken en gaat de zon schijnen. We komen onder een boog van een romeins aquaduct door. Het laatste stuk gaat over een mooi fietspad en zo fietsen we Chartres binnen. We zien de fietsen van twee Hollandse dames die vannacht  bij ons op de camping stonden staan en we knopen onze fietsen daarnaast vast. De kathedraal ligt hoog boven de l’ Eure en het weggetje in de stad er naar toe is te stijl om met bagage te fietsen. We klimmen naar boven en maken het eind van de ochtenddienst in de kerk mee. Het is een prachtig imposant gebouw. Als de dienst is afgelopen en iedereen naar buiten is lopen we de kathedraal rond. Eenmaal buiten maken we ook een rondje in de stad. We besluiten om niet in Chartres te kamperen, maar om verder te fietsen naar de volgende camping, die zo’n 45 km verder ligt. Onderweg komen we op een kruispunt twee Hollandse fietsers tegemoet. We knijpen allemaal in de remmen, want zoveel fietsers komen we nog niet tegen en zeker geen Nederlandse. We kletsen wel 20 minuten. Zij zijn al vanaf 13 mei onderweg en inmiddels op de terugweg. Dan komen de twee dames er ook nog eens aanfietsen en ontstaat er zomaar een gesprek. Wij moeten nog een stuk fietsen, dus besluiten toch maar verder te gaan. Het is hier slechts licht glooiend en we hebben de vaart er goed in. Dat is ook wel nodig, want door het bezoek aan de stad is het al ver in de middag. We eten pas om 15.00 uur onze lunch. Als we na ruim 70 km fietsen in het mooie Bonneval aankomen, blijkt de camping opgeheven te zijn. Dat betekent dat we nog zo’n 20 km verder mogen fietsen. Gelukkig hebben we goede benen, maar het wordt wel een latertje vandaag. Omstreeks 17.30 uur rijden we Chateaudun binnen en mogen dan door de stad heel stijl afdalen naar de Loir. Het is even zoeken, maar uiteindelijk komen we bij de camping. Een prachtige municipal, die nog geheel beschikbaar is voor kampeerders. Dus geen enkele stacaravan voor de verhuur oid. De natte tent van vanochtend droogt snel in de zon en als we gedoucht zijn willen we pizza’s bestellen bij Domino’s. Dat is met het Frans van ons altijd lachen, maar na een gezellig telefoongesprek bestellen we twee pizza’s die om 20.15 uur bij de camping bezorgt zullen worden (we bestellen om 19.40 uur). Om 20.15 uur staan we keurig aan de poort om de pizza’s in ontvangst te nemen, maar geen bezorger te zien. Om 20.30 uur nog maar eens gebeld. ‘Meneer de pizza’s zijn onderweg en zijn er binnen een paar minuten'. Om 21.00 uur zijn we het zat en besluiten alsnog naar het stadje te fietsen, want we rammelen van de honger. De eerste de beste tent die open is blijkt een kebabtentje. Dus in plaats van een vegetarische pizza zit Jannie met een overigens heerlijk broodje kebab. Zo wordt onze maag na een lange zonnige dag van 93 km toch nog gevuld.