Wasdag

10 juli 2021 - Villiers-le-Morhier, Frankrijk

Epone – Villiers le Mohier  54 km

Gisterenavond hebben we op het weerbericht gezien dat het vandaag weer gaat regenen. We staan wat vroeger op, met het idee om zo kort mogelijk in de regen te moeten fietsen. De op de website van de camping beloofde broodjesservice, blijkt er niet te zijn. We gaan dus na een geïmproviseerd ontbijt van een sinaasappel, thee en een stukje oud brood, om 8.15 uur op pad. We krijgen gelijk twee pittige klimmetjes te verwerken en dat zijn Erik’s favorieten zo ’s morgens vroeg. Na 14 km kunnen we in Oregus bij de bakker ons ontbijt aanvullen met een croissant en een pain chocolat. Dat gaat er goed in! Onze route is mooi, maar we fietsen wel over wat drukkere D wegen. In Adainville vinden Jannie en ik het tijd voor koffie, want we denken dat het zo gaat regenen. Bij het 2e bakkie om 11.00 uur vallen de eerste druppels. We hebben vandaag de keuze om door te fietsen naar Chartres, of al eerder te stoppen in Villiers le Mohier. Erik pleit voor het laatste, want hij heeft gezien dat die camping een wasmachine en droger heeft. Na drie weken vakantiewasjes, is het wel eens tijd voor een echte was. Bovendien kunnen we daar rond 13.00 uur zijn en dan fietsen we ook niet te lang door de regen. We komen nog een hele kleine Proxy tegen, waar we het avondeten kunnen kopen. Dan fietsen we de laatste 14 km naar de camping. Als we om 13.00 uur aankomen is de receptie gesloten. Er hangt wel een telefoonnummer. Dat is altijd lachen wanneer Erik in zijn allerbeste Frans een telefoongesprek moet voeren. (hij had een 3 voor Frans op de middelbare school). Maar het lukt en we kunnen alvast een plaats uitzoeken. In de regen moet de tent weer opgebouwd worden, maar we hebben inmiddels een goede taakverdeling, zodat de tent snel en zo droog mogelijk staat. Dan lunchen en daarna was verzamelen. Er staat professionele apparatuur. De wasmachine doet de was in 20 minuten en de droger droogt het vervolgens in 18 minuten. In minder dan een uur de hele was gedaan! Was het thuis maar zo’n lolletje. Wij hebben alles in ieder geval weer fris. Morgen schijnt het zonnetje is ons belooft en kunnen we in alle rust naar Chartres fietsen om daar de beroemde kathedraal te gaan bekijken.