Brandgevaar!!

27 juni 2023 - Havelte, Nederland

Om 9.30 uur zijn we zover dat we de deur in Olst achter ons dicht trekken. We gaan een deel van de Hanzeroute fietsen. De totale route is 3000 km en gaat vanaf Zaltbommel via de Hanzesteden door Noord Duitsland via o.a. Lubeck richting Berlijn. Van Berlijn gaat hij dan weer terug naar Zaltbommel. Wij gaan op 25 juli in Berlijn lekker met de trein terug naar Deventer. Vandaag fietsen we eerst naar Zwolle en daar pikken we de route op. De route voert ons dwars door het centrum en dus kunnen we bij de stadsbakker lekker brood halen. Aan de gracht drinken we onze koffie en Erik heeft natuurlijk zijn eerste koffiekoek gescoord bij de stadsbakker: een karamel tartelette. Na de koffie gaat het langs het Zwarte Water richting Hasselt. De wind met kracht vier uit het westen geselt ons op de dijk. Bij Genemuiden steken we het Zwarte Water over naar Zwartsluis en via de Arembergergracht gaan we naar Belt Schutsloot. Aan de Arembergergracht genieten we in de zon van onze lunch. Dan gaan we over het mooie fietspad door Belt Schutsloot en daarna door Giethoorn. Hier is het al weer erg druk met buitenlanders. Na Giethoorn buigt de route af naar het oosten en krijgen we de wind in de rug.

Bij de Havelterberg moeten we even klimmen.....(haha). Bij de AH in Havelte doen we even boodschappen en als we naar buiten gaan lopen we Jelle de Gier tegen het lijf. Jelle is gelegerd in Havelte en doet voordat hij teruggaat naar Olst even boodschappen. Wat een toeval. Dan fietsen we naar de natuurcamping van het Nivon die net achter de twee hunebedden van Havelte ligt. 85 km staat er inmiddels op de teller. Er is plek genoeg maar we krijgen op het hart gedrukt dat we niet bij de tent mogen koken vanwege de droogte. Na 64 jaar kampeerervaring is dit toch echt compleet nieuw. Zelfs in de droogste gebieden van Frankrijk of op Corsica hebben we zulke absurde regels niet meegemaakt. Maar... voor alles is een eerste keer! Dus we koken braaf in de aangewezen ruimte.

1. Loes:
    27 juni 2023
    De Hanzeroute klinkt veelbelovend. Veel plezier en mooie ervaringen gewenst. Leuk om jullie weer te volgen.
  2. Maaike:
    27 juni 2023
    Leuk om jullie avontuur weer te volgen! Mooie reis gewenst!
  3. Marlie & Ella:
    29 juni 2023
    mooi om jullie weer te volgen goed bezig
    wij verheugen ons op de mooie verhalen