Stormwind en regen tegen

29 juli 2020 - Fredericia, Denemarken

In vervolg op ons verhaal van gisteren kunnen we concluderen: geen geluk. We staan op en de wind heeft de hele nacht gewaaid. In de ochtend valt het nog mee. We breken op en ontbijten bij de gemeenschappelijke keuken van de camping. Dan fietsen we eerst 5 km naar de route. Dat gaat lekker, wind half in de rug en een klein zonnetje. De jasjes gaan al snel uit. Op de route draaien we naar de wind toe. Hij begint steeds harder te waaien en we moeten echt werken. Vooral de hogere stukken langs de zee geselt de wind ons. Met al je bagage aan de fiets ben je een mooie prooi voor de wind. Doordat het zonnetje nog schijnt zijn de uitzichten mooi. De zee heeft witte schuimkoppen van het onstuimige weer. Dan komt de eerste bui over zee en de wind neemt allengs toe. De koele sproeier wordt opengezet en we fietsen recht tegen de storm in. Als het dan ook nog heuvel op gaat kun je ons wandelend bijhouden. We zien de buien steeds over de zee onze kant opsnellen. Na 35 km willen we in Assens van de fiets voor koffie. We eten bananen en mueslikoeken. We hebben gewoon honger van het harde werken op de fiets. Pluvius gunt ons de koffiepauze niet en zet de hemelsluizen weer open. Wij schuilen onder de boom. Als het droog wordt bekijken we het kleine stadje. Dan gaat het weer verder. Het wordt steeds grijzer en keer op keer drijven de buien vanuit zee over ons heen. De wind heeft nu echt wel de voorspelde windkracht 6. Eigenlijk zouden we nu gewoon in ons tentje moeten liggen met de voeten in de slaapzak en een boek in de hand. Maar we willen morgen naar Maria en de trein in Fredericia wacht niet op ons. Bij de ingang van een camping vinden we een picknickbank waar we lunchen. Gelukkig blijft het dan even droog. Dan gaat het weer verder. De uitzichten zijn met dit weer ook minder mooi of we hebben er door het geploeter minder aandacht voor. We hebben nu de wind af en toe van opzij. Dat maakt het iets makkelijke, alhoewel we nu soms de berm in worden geblazen. Uiteindelijk komen we bij Middelfart, waar we Fyn  verlaten. Fyn wil ons echter nog niet laten gaan en een harde regenbui houdt ons onder de bladeren van een boom nog wat langer op het eiland. Uiteindelijk fietsen we de brug over Snaeveringen over en gaan we richting Fredericia. In het grote park aldaar overnachten we in een shelter. Dit voorjaar nieuw neergezet. Het valt niet mee hem te vinden en we moeten onze fietsen een hele steile helling een voor een opduwen. Als we de shelter hebben gevonden hebben we uiteindelijk bijna 100 km geploeterd.  Jannie richt de shelter gezellig in en gaat Erik terug om boodschappen halen. We sluiten de dag weer af met even borrelen en een lekkere pasta wordt gekookt. En dan is het leed ook weer snel vergeten. Morgen met de trein naar het noorden van Jutland. Op bezoek bij Maria.

1. Leen Dekker:
    30 juli 2020
    Jullie hebben jezelf wel wat schouderklopje gegeven, toch?
  2. Leen Dekker:
    30 juli 2020
    In zo'n shelter slaap je in de openlucht? Omdat de voorkant open is?
  3. Jannie en Erik:
    30 juli 2020
    Jazeker, als je ‘snachts wakker wordt zie je de sterren! En als het waait voel je de wind😀
  4. Jannie en Erik:
    30 juli 2020
    En soms is er water en soms een toilet. Je moet dus wel van primitief houden😜
  5. Coby Hulleman:
    2 augustus 2020
    Het lijkt wel een konijnenhok 😃