Een mooie route

17 juli 2022 - Udbyhøj, Denemarken

Egense – Udbyhoi 70 km

Vandaag een gevarieerde route. Eerst komen we vlak langs de zee bij Gulhoi, waar een paar echte heuvels zijn. Dan gaat de route meer landinwaarts, omdat bij Hadsund pas een brug is over het Mariager Fjord. We komen eerst langs een natuurgebied met een meer. Daar spotten we drie kraanvogels. Wat een grote vogels zijn dat! Dit stuk is onverhard los grind. Als we het natuurgebied uitgaan moeten we over een verwilderd pad. Lijkt niet dat deze route veel gebruikt wordt. Even verder gaat het weer over in los grind. We klimmen en komen uiteindelijk bij Kongstedlund, een echte Deense ‘Herregard’. Hier zien we twee fazanten. Het is erg stil hier en we hebben weidse uitzichten. Even later wordt het weer onverhard. Vlak voor ons komt een ree uit het bos en gaat grazen. Vlak daarna een tweede. Wij kunnen lang naar ze kijken (foto). Tot van de andere kant een groepje fietsers nadert waar ze van schrikken en eerst nog naar ons toe rennen, maar vlak voor ons het graan induiken. We hebben zin in koffie, maar een bankje komen we niet tegen. Uiteindelijk leggen we ons picknickkleed neer. Na de koffie komen we aan het eind van het onverharde stuk een wielrenster tegen, die wil weten hoelang het onverharde stuk is. We raken aan de praat en ze blijkt Nederlands te spreken. Ze had een tijdje in Nederland gewoond toen ze aan de Erasmus Universiteit in Rotterdam studeerde.  In Baelum pakken we een oude spoorlijn op. Na al dat onverhard gaan we in een keer als een echte locomotief. Dit fietspad loopt door tot vlak voor Hadsund. In Hadsund woont Maria die we in 2019 op onze fietsreis ontmoette. Twee jaar terug gingen we bij haar op bezoek, maar nu is ze zelf ook onderweg met haar driewieler. We appen een foto en gelijk belt ze ons op. Zij fietst in België. We kletsen even bij en lunchen in Hadsund. Daarna fietsen we in de richting van Udbyhoi. Onderweg worden we aangesproken door twee Denen. Zij weten een betere route. We besluiten die niet te nemen, want onze route gaat over een oude spoorlijn. Omdat die route niet geasfalteerd is vinden de Denen het maar niks, maar wij vinden hem mooi.We komen nog twee grote mierenhopen tegen. Uiteindelijk komen we in Udbyhoi op de camping. Na het eten drinken we koffie aan het Randers Fjord. Helaas begint het opeen gegeven moment te druppen dus gaan we terug naar de tent en schrijven ons blog.