Een pittig dagje!

22 juli 2022 - Vejle, Denemarken

Hjarno – Vejle 65 km

Als we opgepakt zijn fietsen we eerst nog naar de uiterste oostpunt van het eilandje. Daarna fietsen we terug naar de pont. We komen precies op tijd aan en kunnen zo de pont op. Het waait inmiddels behoorlijk uit het westen en wij fietsen de hele dag naar het westen. De eerste 20 km gaat richting Juelsminde. Aan de haven drinken we koffie. Voor de kids hebben ze een ware attractie gemaakt met krabbetjes vangen en ze vervolgens de krabbenglijbaan af weer terug de zee in laten gaan. We denken dat ze in Denemarken nog geen partij voor de dieren hebben, want die hadden zeker het verdwijnen van de glijbaan geëist. De kinderen zijn er maar druk mee en hebben veel plezier. Het herinnerde ons aan de tijd dat onze kinderen krabbetjes vingen met een stukje spek aan een wasknijper in Zweden.

Vanuit Juelsminde moeten we omhoog tegen de wind in. De verwachte windkracht 5 is inmiddels lekker aan het blazen en de combinatieklimmen en tegenwind is geen goede. Deze hele route moeten we buffelen. Erik ziet dat we een stukje kunnen afsnijden door onverhard door het bos te gaan. Even geen harde wind. Bij Rosenvold lunchen we bij de haven. Het waait nu echt hard en we zitten maar kort, omdat we koud worden. Er wacht ons een klim van 2 km met hellingspercentages tussen de 10-12%! Erik kan hier heel slecht tegn direct na de lunch. Ook de harde wind begint ons op te breken en om de route wat in te korten fietsen we een stuk op een fietspad langs de grote weg. Als het fietspad ophoudt zoeken we onze weg weer terug naar de route. Die gaat nu over een mooi pad naar beneden naar de zee. Op een gegeven moment gaat onze route terug landinwaarts, maar er gaat ook een route rechtdoor langs de zee. Die is korter, dus die nemen we. Even later moeten we dat bezuren. Er zitten een paar hele steile hellingen in het bospad. Eigenlijk niet te doen met een zwaarbepakte fiets. Maar we hebben geen zin om terug te gaan, dus zetten we door. Het is wel erg heftig allemaal. Dat verwacht je nu niet direct in Denemarken. Terug op de route gaat het kaatste deel langs het Vejle fjord verder zonder problemen. Allen in Vejle ligt de camping weer helemaal boven. Dus nog weer 1,5 km steil klimmen. We zijn doodop als we op de camping aankomen. Een hele dag windkracht 5 tegen en dan ook nog heel veel steile klimmen. Maar goed het is ons weer gelukt dus op de camping zetten we gauw de tent op en gaan we boodschappen doen. Als we na het boodschappen doen gedoucht zijn smaakt het flesje wijn met en zakje pinda’s heerlijk. Ook de gebakken aardappelen met grote burgers en doppertjes/worteltjes gaan er goed in. Moe maar tevreden over onze prestatie (en dat we het dus nog kunnen!) blikken we terug op een pittige dag.

1. Leen Dekker:
    23 juli 2022
    Trots op jullie 👍 Doorzetters. De laatste tijd kan ik de foto's niet openen, ligt dat aan de app of aan mijn eigen mobiel?