Naar Gotenburg

14 juli 2022 - Gotenburg, Zweden

Frajas – Gotenburg 58 km

Vannacht heeft het behoorlijk gewaaid. Volgens het weerbericht windkracht 7. Ook ’s morgens waait het nog hard (windkracht 5/6). We vinden het niet erg van deze camping weg te fietsen. Het eerste stuk is gelijk kaal en de wind van voren. Na 5 km komen we in Kungsbacka, waar we boodschappen halen. Vervolgens fietsen we een erg saai stuk langs de weg. We drinken koffie bij een bushalte. In 2018 was de Kattegatleden fietsroute van het jaar. Wij vinden dat er echter veel te vaak langs de grote weg gefietst moet worden. Er zitten soms hele mooie stukken in vlak langs de zee, maar ook erg veel fietspaden langs de hoofdweg. Wij begrijpen eigenlijk niet zo goed waarom de prijs aan deze route toegekend is. Vanaf Vals verlaten we de hoofdweg en wordt de route gelijk weer mooi. Smalle weggetjes door mooie natuur. Ook komen we weer veel golfbanen tegen. Vandaag weer drie. Elke dag kwamen we in zweden een of meerder golfbanen tegen. Dus er wordt erg veel golf gespeeld. Tot aan de rand van Gotenburg blijft de route nu interessant. Als we willen lunchen is er geen bankje. Jannie ziet een mooi grasveld en wil daar het picknickkleed wel neerleggen. Erik zegt op basis van de ervaring van eerder deze week, dat er dan een bankje binnen 100 meter moet komen en zowaar blijkt hij gelijk te hebben.

Na de lunch is het nog 15 km naar de camping. Dit is het mooiste stuk van de route. Met stukken pal langs de zee en ook erg mooie huizen tot boven op de rotsen. Vlak voor de camping loopt pardoes een ree voor ons langs. Op de camping vinden we een mooi plaatsje, voor onze laatste nacht in Zweden. We eten een echt Zweedse maaltijd met Zweedse balletjes, rode bietensalade en aardappelsalade. Morgen gaan we Gotenburg bekijken en om 16.45 uur schepen we in voor de overtocht terug naar Denem

1. 14 juli 2022
    Hoi Jannie en Erik. Wat een mooie reis hebben jullie weer gefietst. Geniet erg van jullie verhalen.
    Nog veel plezier en een goede terugreis.
    We zijn pas geleden ook in Gothenburg geweest.
    Lieve groet. Emmy