Langs de voet van de Vogezen

28 juli 2021 - Rouffach, Frankrijk

Belfort – Rouffach  72 km

Het is droog maar bewolkt. Gelukkig belooft het weerbericht dat de zon straks zal schijnen. We klimmen bij het meer weg en Naviki wil ons gelijk al over een modderpad door het bos sturen. Dat willen we niet dus zoeken we zelf de weg. Even later zitten we weer op de route. We gaan langs de voet van de Vogezen, met illustere namen als ‘Ballon d’Alsace’, ‘Grand Ballon’ en de ‘Col de la Slucht’. Wij hoeven niet zo hoog vandaag, maar het gaat wel mooi op en neer en tot 450 meter hoogte komen we vandaag en dat geeft mooie uitzichten. In de verte zien we ook de bergen van het Zwarte Woud. In Guewenheim drinken we koffie bij een mooie wasplaats. De afbeeldingen geven weer hoe dat wassen in het verleden ging en Erik bekijkt dat als heer eens rustig op zijn gemak. De ‘buurman’ die het gras aan het maaien is komt al gauw een praatje maken. In dit deel van Frankrijk gaat dat makkelijk in het Duits. Want de Elzas heeft in het verleden ook diverse keren bij Duitsland gehoord. Hij wil van alles weten over de fietsen en onze reis. Na dit praatje mogen we met een paar haarspelbochten weer verder klimmen en daarna afdalen naar Than. Inmiddels is de wind aangetrokken en we hebben hem fijn in de rug. De afdaling naar Cernay gaat dan ook op een hoge snelheid. Daar pakken we de Europese fietsroute 5 een stukje op. Dit is de route van de westkust van Frankrijk naar Rome. Voorbij Feldkirch pakken we de route van de Nederlandse routemaker Benjaminse op. Dit is een fietsroute van Haarlem naar Rome. Na de lunch is het niet ver meer naar Rouffach waar we willen overnachten. Het is een schattige kleine ouderwetse camping Municipal met 27 plaatsen. De receptie is alleen van 18.00-19.00 uur open en je mag dus zelf een plaats uitzoeken. Als we zijn geïnstalleerd maken we een wandeling door het mooie stadje en halen boodschappen. ’s Avonds tekenen we de route die we gaan volgen verder in op de kaart. Morgen een korte rit naar Ribeauville.