Ruig Corsica

1 augustus 2019 - Galéria, Frankrijk

Vandaag fietsen we van Calvi naar Galeria. Volgens Luc Oteman, de schrijver van een fietsboekje over Corsica, is het stuk tussen Calvi en Porto misschien wel het mooiste deel. Wij doen vandaag dus het eerste deel daarvan. Maar eerst gaan we nog even naar de Super U, want gisteren waren we de koffie vergeten en ’s avonds ging een gasblikje leeg. Dan mogen we vanuit Calvi klimmen. Wat opvalt is dat de weg, na het drukke Calvi, gelijk heel rustig wordt. We krijgen al direct mooie vergezichten op de rotsige kust. Het weggetje kronkelt langs de kust en het wordt steeds stiller. Met het ruiger worden van de natuur wordt het wegdek slechter. Want ruig is het hier zeker. De rotsen lopen zo de zee in en vanuit de zee zijn er direct bergen. Een hele bijzonder en mooie natuur. Bij elke kronkel gaan wij landinwaarts bergaf, om naar de zee toe weer te steigen. De weg is wel echt slecht. We hobbelen wat af en dat vermoeit. Uiteindelijk komen we bij de baai van Galeria. Een natuurreservaat, waar de rivier de Fango de zee instroomt. In Galeria treffen we een bijzondere camping. Toiletgebouwen uit de jaren zestig, Bij binnenkomst een soort ‘familie’ van vaste staanders. Maar achterin is een leuk gedeelte voor tenten onder de bomen en daar vinden we een leuk plekje. Na de lunch gaan we naar het strand op de plek waar de Fango de zee instroomt. Een mooie plek, waar je kunt zwemmen in de zee en je daarna in het zoete water van de rivier kunt afspoelen. We brengen de middag door met zwemmen, luieren en lezen, en vooral ook genieten van het zicht op de zee en de bergen.