Richting Auxerre

16 juni 2019 - Châtel-Censoir, Frankrijk

En ja hoor, als we opstaan staat onze tent in de zon. Het is dus eindelijk gelukt. Dat helpt met drogen. Een lichtgewicht tent is nl snel droog maar heeft wel last van condens. Erik gaat gewoontegetrouw weer brood halen en mag daarvoor naar het dorp klimmen. Boven aangekomen blijkt om 8.00 uur de kroeg al open! Heel gezellig op zondagmorgen allemaal kwakende dorpsbewoners met een bakje koffie. Bij de bakker is het een drukte van jewelste. Er staan wel 20 taarten voor vaderdag. Blijkbaar is daar veel aandacht voor. Wij gaan vandaag eerst richting Auxerre. Het is heerlijk fietsweer en een mooie omgeving. In Ligny-le-Chatel drinken we koffie bij een mooie oude wasplaats. Moet eerder toch een heel sociaal gebeuren zijn geweest al die dorpelingen tegelijk bij de wasplaats om de was in de rivier te doen. De koffiekoek van Erik is wel behoorlijk groot uitgevallen vandaag. ‘Maar het is vaderdag vandaag en jij mag ook een stuk’ zegt hij tegen Jannie die vrijwel nooit koffiekoek neemt maar altijd een appel. ‘Je hebt vandaag geen appel dus heb ik speciaal een koek met appel uitgezocht”. Na de koffie moeten we klimmen richting Auxerre. We krijgen een paar mooie klimmen te doen en fietsen de Bourgogne binnen. Hier wordt de Chablis gemaakt en daarvan wordt je vast vrolijk, want we worden veel begroet, duimen omhoog, blitsen, zwaaien, kortom we worden steeds enthousiast begroet. Na de laatste klim worden we beloond met een mooi uitzicht op Auxerre. We dalen af en fietsen door de stad o.a. bekend vanwege zijn Tour de Horloge en mooie Basiliek. Gelukkig vinden we ook nog een winkeltje wat open is, zodat het avondeten gekocht kan worden. Want op zondag is in Auxerre alles dicht. Voor Erik is Auxerre vooral bekend vanwege de roemruchte voetbalclub waar in Europees verband Ajax, PSV en FC Utrecht tegen gespeeld hebben. Als we wegfietsen begint de finale van de nacompetitie voor SC Overwetering. Erik zit gespannen op de fiets en volgt de wedstrijd via twitter. Helaas wordt er verloren en wordt in de laatste wedstrijd degradatie alsnog een feit. Dat doet ook in Frankrijk toch een beetje pijn.

Na Auxerre mogen we over het jaagpad langs de Yonne. Een deel wat we in 2016 al eens fietsten toen we onze vakantie vanwege een knieblessure van Jannie plots om moesten gooien en de fietstocht langs de kanalen van de Bourgogne hebben gedaan. Lekker vlak, mooie omgeving en heerlijk weer. Om 17.30 uur komen we moe maar voldaan na 92 km aan op de camping in Chatel-Censoir. Deze scoort een nieuw prijsrecord 7,94 euro inc. warme douche. (De vorige was 8 euro). Kijk dat is nog eens rekening houden met pensionada's De pastamaaltijd gaat er na deze inspannende dag uitstekend in.

1. Bea Schuurman:
    17 juni 2019
    Hoi Jannie en Erik, wat leuk om jullie belevenissen te volgen, inclusief foto's. Fiets en geniet-ze! Gerrit en ik gaan komende midweek fietsen in het Vechtdal/Duitsland, met prachtige weer vooruitzichten 😀. Tot horens,groetjes Bea