Mooie berg-etappe

11 augustus 2019 - Morosaglia, Frankrijk

Het beloofde een warme dag te worden, dus we wilden vroeg weg. Het brood zou om 7.30 uur op de camping zijn. Dus pakten we eerst in en ontbijten we op het terras van de camping. Om 8.00 konden we vertrekken en fietsten we eerst door Corte heen, waar het gezellig druk was met de plaatselijke koffiedrinkers bij de diverse ‘bars’ en begonnen vervolgens aan onze eerste klim. Hij was weliswaar 6,5 km lang, maar goed te doen en wanneer we achterom keken hadden we nog een mooi zicht op Corte. Eenmaal boven opende zich voor ons ook de andere vallei en ook hier was het uitzicht mooi. We daalden af naar Ponte de Castirla. Daar mogen we vervolgens een smal bergweggetje op voor de volgende klim. Dit is een erg mooi weggetje. In het begin is ook het stijgingspercentage schappelijk. De laatste kilometers wordt het weer steiler, maar het is zo stil en de uitzichten zijn zo bijzonder, dat we ze nagenoeg moeiteloos wegtrappen. We zeggen tegen elkaar dat de kust schitterend was van Corsica, maar dat ook het binnenland met de bergen erg mooi is. Dan dalen we lang af en komen uiteindelijk weer op de N weg waar we eerder deze week ook over moesten fietsen. Nu een paar kilometer om bij de camping te komen. Een camping met een prachtige website. De foto’s kloppen ook allemaal. Maar zijn steeds zo genomen dat je niet ziet dat niets af is. In de douches is de ene muur mooi betegeld, maar de andere nog niet. En zo is het overal. Wel is de camping aan de rivier de Guvo en heeft een mooie zwemplaats. Voordat we daar gaan zwemmen fietsen we nog even naar het dorp om boodschappen te halen. Daarna in de koude plons. En de rivier is ook echt lekker fris van temperatuur, zodat je goed afkoelt. Dat is nodig ook want het is weer echt heet vandaag. Morgen nog een keer een klimetappe. We gaan nog 1x van 250 meter naar 885 meter en dalen daarna af naar Bastia, waar we dinsdag op de boot stappen.