De Loire overgestoken

19 juni 2019 - Neuvy-le-Barrois, Frankrijk

Vanochtend was ons wasje droog. Weet niet hoe het bij jullie gaat, maar wij hebben regelmatig ruzie met de wasmachines. Ook nu hadden we er weer iemand bij nodig om hem aan de praat te krijgen, maar het is dus gelukt. Voor we weggaan maken we nog even een praatje met onze buurman die voor het eerst als weduwnaar op vakantie is. Dat kan je dus ook overkomen, maar knap dat hij het in ieder geval probeert. We verlaten de mooie camping met douches zo groot als een complete badkamer en mogen gestaag omhoog richting Nolay. Ook daarna klimmen we maar door en na 15 km zijn we echt toe aan de koffie. Dat was een goed idee want daarna hebben we tot Nevers niet veel meer hoeven klimmen. Nevers kan ons niet echt bekoren, maar aan de Loire lunchen is natuurlijk altijd leuk. We steken de Loire over en komen bij le Guetin bij een prachtig aquaduct. Na het aquaduct zitten twee sluizen waarmee de schepen maar liefst 15 meter hoogteverschil overbruggen. Een waar kunststukje voor die tijd. Een paar kilometer verder komen we door Apremont sur Allier. Een van de mooiste dorpjes van Frankrijk. Het is er erg mooi en aan de waterkant heerst een serene rust. We worden er helemaal zen van. (Of is dat omdat we gewoon moe zijn van het fietsen) Gelukkig hoeven we niet ver meer want na 9 km is er een Air Naturelle bij een boerderij. Daar aangekomen staat alles open, maar er is helemaal niemand. Een poosje later komt er een auto aan, maar die  dame hoort er niet bij, die haalt alleen maar een heleboel kaas uit de koelkast en zegt en passant dat we ons maar moeten installeren. ’s Avonds zou er wel iemand komen. Dat hebben we dus maar gedaan. Later komt er iemand aan wie we kunnen vragen waar het sanitair is. Die wijst ons een hokje waar keurig een douche en een wastafel is gemaakt. En het toilet is nog echt ouderwets: een ton waar je na gebruik zand op mag gooien. Dat is weer een nieuwe loot aan ons avontuur en brengt ons in ieder geval dichter bij het gevoel van de oude pelgrims.

1. Marry Broek:
    20 juni 2019
    Heel mooi om dit allemaal zo te volgen.
  2. Jenny:
    20 juni 2019
    Ik lees met veel plezier,wat jullie alllemaal zien en beleven.
  3. Maaike:
    20 juni 2019
    Wat een prachtig avontuur beleven jullie! Erg leuk om te lezen en vanuit mn luie stoel het gevoel te hebben een stukje met jullie mee te mogen reizen! 😀