Een hete dag

26 juni 2019 - Martel, Frankrijk

Het beloofd een warme dag te worden, dus zijn we vroeg opgestaan. Spullen ingepakt en naar het dorp fietsen om bij de bakker een ontbijtje te scoren. Op het dorpsplein wordt het genuttigd. We fietsen om 8.30 uur weg. Ons plan is om 30 km te fietsen en dan de camping aan de rivier te nemen. Het is heerlijk qua temperatuur en de route is echt geweldig. We rijden steeds over een heuvelkam, waardoor we alleen maar wat op en neer gaan, maar geen grote klimmen hebben. Wel hebben we mooie uitzichten. Richting Donzerac hebben we zelfs een mooie lange afdaling. Alleen het laatste stuk is weer een klim naar het stadje toe. We zijn om 10.00 uur al op de plaats van bestemming. Eerst maar even een kopje koffie en topoverleg. We besluiten dat we het toch te vroeg vinden om te stoppen en dat we door gaan fietsen naar Martel zo’n 42 km verder.

Eerst moeten we dan door Brive. In de smalle straatjes is het dan nog lekker koel. Na Brive moeten we zo’n 10 km klimmen. Niet stijl, maar heel gestaag. Helaas ligt de weg in de volle zon, die nu toch echt warm begint te worden. Onderweg koelen we in een plaatsje onszelf nog even bij een kraan. Dan komen we bij Turenne. Een werkelijk prachtig stadje, wat net als Vezelay hoog boven op een heuvel ligt. Het is ook echt een oud pelgrims stadje. Daar eten we wat. Inmiddels is de temperatuur ruim boven de 30 graden gestegen. De warme wind voelt als een deken. Vanaf Turenne wacht een hele steile klim. Daarna fietsen weer boven over een kam en hebben prachtige vergezichten. Voor Martel mogen we eerst 7,5 km afdalen, waarna ons nog een keer een klim van 2 km wacht. De afdaling is lekker. Je voelt de wind en die koelt je zweet lekker af. Onderaan koelen we ons nog even in het riviertje, voordat we de laatste klim doen. Het is nu echt heet. De camping van Martel ligt aan de rand van het plaatsje en heeft maar 20 plaatsen. Hij blijkt ook nog eens bijna vol, maar we vinden een goede plek naast het kruis uit 1864 en in de schaduw. Als we om 17.00 uur het mooie plaatsje gaan bekijken zien we een thermometer aangeven dat het dan nog 45 graden in de zon is. We fietsen daarna nog even naar de Intermarche om ons diner in te kopen en gaan pas om 20.00 uur koken. Al met al toch weer 68 km gefietst vandaag. De komende twee dagen worden temperaturen tussen de 35-40 graden voorspeld. Vanaf zondag zakt de temperatuur naar 30 graden. Morgen fietsen we naar Rocamadour, zo’n 25 km en daar gaan we in ieder geval twee nachten verblijven.

1. Leen Dekker:
    26 juni 2019
    Wat een bikkels....bij die temperaturen.....niet flauw doen: 10 u is te vroeg om te stoppen 💪💪😜
  2. Jolanda:
    27 juni 2019
    Zorg voor genoeg vocht.

De groetjes van mevrouw Karreman. Ze was benieuwd.
  3. Marion:
    27 juni 2019
    Hallo Jannie en Eric
    Wat n toppers zijn jullie .
    En wat n mooie mysterieuze dorpjes . Zou bijna gaan denken dat ik t ook moet gaan bekijken in t echt . Nou zet m op maar weer. Groetjes uit Apeldoorn