Een dagje Centuri

26 juli 2019 - Centuri, Frankrijk

We hebben besloten Corsica echt te willen ontdekken, omdat we het gevoel hebben op een bijzondere plek te zijn. We willen er onze tijd voor nemen en besluiten vandaag in Centuri te blijven. ’s Morgens lopen we naar het plaatsje en verkennen het kleine havenplaatsje en zijn omgeving en zien gelijk ook een mooie plek om ’s middags te gaan zwemmen. In het kleine winkeltje halen we wat boodschappen voor de lunch. Voorzieningen is aan deze kant van Corsica wat anders dan we in Nederland gewend zijn. Je kunt niet overal pinnen. De camping heeft bijvoorbeeld geen pinautomaat en verschillende restaurants ook niet. De dichtstbijzijnde geldautomaat is vanaf onze camping 25 kilometer over een bochtige bergweg. Ook het winkelbestand is hier erg simpel. Een bakker of een slager heeft het dorpje niet. Een kleine epicerie is het enige. Dit vergt van ons wel een beetje meer planning, omdat je niet goed weet wat je onderweg tegen komt.

Corsica is vroeger onder het bewind van Genua geweest. In de 18e eeuw hebben de Corsicanen een onafhankelijkheids oorlog met Frankrijk gevoerd. Met het verdrag van Versailles is Corsica onder Frans bewind gekomen en van 1811 is de Franse taal ingevoerd. Dit leidt nog heden ten dage tot een strijd welke je bijvoorbeeld terugziet op de plaatsnaamborden, die tweetalig zijn, maar waarbij heel vaak een taal is zwart gespoten.

‘s Middags gaan we naar een mooi strandje wat we ’s ochtens al gezien hadden. Daar spreken we een Franse familie die een huis hebben op Corsica. Wij vinden het bijzonder wat zij hebben op deze plek. Zij vinden het bijzonder wat wij doen en hoe we op deze plek zijn gekomen. De familie vertrekt en de rest van de middag zijn we alleen. Heerlijk rustig genieten. Jannie heeft oa met een steen haar voeten een pedicurebeurt gegeven. ’s Avonds gaan we romantisch aan het haventje dineren. Nu we in een echt vissershaventje zijn willen we ook vis eten. Ons voorgerecht is dan ook vissoep, gevolgd door een Dorade. We sluiten af met een ijsje en hebben een heerlijke avond in een zwoele temperatuur en een prachtige ambiance.