Een dagje Calvi

31 juli 2019 - Calvi, Frankrijk

De morgen begint met rustig opstaan. Douchen en om 9.00 uur een broodje halen in de kampwinkel. Na het ontbijt nemen we de koffie mee en gaan we naar het strand. Calvi ligt aan een mooie baai met zandstrand. In de baai liggen vele schepen voor anker. We hebben een heerlijke ochtend. Om 13.00 uur gaan we terug naar de camping. Lunch en rustig in de schaduw wat lezen. Om vier uur wandelen we naar Calvi. Vanmiddag willen we ook de citadel bekijken. Calvi is van oorsprong een garnizoensstad van het vreemdelingenlegioen en nog steeds is er een regiment gelegerd. De citadel is een echt bastion en in tegendeel tot de benedenstad, nog erg authentiek. Het toerisme is hier nauwelijks aanwezig en het is dan ook veel en veel rustiger. De uitzichten vanaf de hooggelegen punt zijn mooi en we dwalen door de smalle straatjes. We kopen ook een leuk slabbetje en een rompertje voor onze kleinzoon en sturen dat per post op naar Olst. Op de terugweg halen we onze boodschappen en op de camping halen we nog een koud rosétje. Als de eigenaresse onze geïmproviseerde wijnkoeler ziet vult ze hem spontaan met ijsblokjes. Zo blijft ons wijntje natuurlijk heerlijk koel. ’s Avonds bij het koken hebben we het erover wat ons opvalt aan Corsica. Een paar conclusies kunnen we trekken: Corsica is een erg mooi eiland, De combinatie van zee en hoge bergen is bijzonder. De Corsicaan zijn we wat minder positief over. Hij is weerbarstiger en minder ‘gezellig’ dan de overige fransen. Alsof we in zijn territorium zijn binnengedrongen. Bovendien is hij zeker niet zuinig op de mooie natuur. Op de meest vreemde plaatsen staan autowrakken, oude wasmachines en wordt vuilnis in de natuur gestort. Vooral dat laatste vinden we erg jammer. Het maakt het eiland daardoor ook rommelig.