Een zwerver als buurman.

9 juli 2022 - Vejbystrand, Zweden

Domsten – Vejbystrand  68 km

Het heeft de hele nacht erg hard gewaaid en dat was te merken in de tent. De tent bleef wel stevig staan, maar de wind maakte veel lawaai. Nadat we ons gewassen hebben, pakken we eerst de tent in. Dit moet met beleid gebeuren, zodat het door het lichte gewicht niet overal heen waait. Daarna gaan we in de beschutting van wat duinrozen lekker ontbijten. We hebben speciaal krachtbrood voor fietsers gekocht gisteren, dus dat moet ons voorthelpen vandaag. We zullen het nodig hebben, want vandaag moeten we grote stukken tegen de harde wind in (windkracht 4/5) die vrijuit over de zee aanvliegt om ons te geselen. In het eerste dorpje fietsen we, om even in de luwte te fietsen, niet de route langs de haven maar door het dorp. Daardoor komen we langs een mooie bakkerij waar we twee heerlijke koffiekoeken scoren. In Zweden kennen ze ‘fika’.  Fika is in Zweden een belangrijk onderdeel van de cultuur. Iedereen doet een fika, van jong tot oud en ongeacht welke dag of het tijdstip. Fika betekent een pauze en is een sociale aangelegenheid. Meestal een koffiepauze met collega’s, familie of vrienden en op de werkvloer vaak om 10.00u en 15.00u. Naast koffie is thee, sap of andere alcoholvrije dranken natuurlijk ook toegestaan tijdens de fika. Traditioneel vereist fika zoete producten van de patisserie, gebakken producten (vooral kaneelrollen) of broodjes en koekjes. Wij kunnen vandaag dus een fika houden en doen dat boven op de Kullaberg, waar we van het uitzicht genieten. Nu mogen we een aantal kilometers met de wind in de rug fietsen.

Vlak voor Angelholm krijgen we een omleiding, omdat er een nieuw viaduct over het spoor gebouwd wordt. De omleiding is erg mooi en gaat over half verharde bospaden. We denken zelfs dat de omleiding mooier is dan de oorspronkelijke route. In Skalderviken moeten we even van de route af omhoog klimmen om bij de Ica onze boodschappen te doen. Helaas geen flesje wijn vandaag. Asl alternatief neemt Erik een biertje (3,5%) en Jannie een radler. Dan komt het zwaarste stuk van de dag. De wind is nu aangezwollen tot windkracht 5 en we moeten onbeschut en pal tegen de wind in langs de kust naar Vejbystrand fietsen (13 km). We komen vaak maar net aan 10 km per uur en doen dus meer dan een uur over dit stuk.We zien wel kitesurfers geweldige capriolen uithalen. We kamperen vanavond weer bij een shelterplek. Iets minder luxe als de vorige. Nu hebben we een droogtoilet en een waterpomp voor water. Maar opnieuw prachtig aan zee in een natuurgebied. Volgens het bord kunnen er zeehonden zitten, maar wij zien ze niet. We zoeken een plaatsje in de luwte en liggen even een paar keer proef om de tent goed neer te zetten. We gaan dan altijd even liggen op de plek waar de slaaptent komt, zodat we vooraf even kunnen voelen of we een beetje comfortabel kunnen liggen. Het lukt de tent goed neer te zetten en we rusten vervolgens moe maar voldaan uit van een inspannende dag. Er zijn nog wat andere kampeerders. Een ervan is met een brommer met aanhanger vol met spullen. Een echte zwerver. Hij heeft geen tent en spant en zeil voor de wind. Erik knoopt nog even een gesprek aan met de ongewassen en verwilderde man. Hij komt uit Zweden, maar is niet dakloos zegt hij. Hij heeft een huis en een grote boot. Die wil hij verkopen om naar zuid Europa te gaan. Hij wordt ouder en heeft warmte nodig. Maar vanavond ligt hij met een biertje lekker buiten bij een zeer harde wind. Nog even dromen…..