Op naar Zweden!

8 juli 2022 - Domsten, Zweden

Kopenhagen – Domsten 68 km

Eigenlijk doen we Kopenhagen tekort, door er maar zo kort te blijven. Maar we hebben in eerdere blogs al verteld dat wij op onze fietsreizen iets minder ingesteld zijn op stadsbezoeken en cultuur. Maar Kopenhagen is zeker een stad om langer te bezoeken Kopenhagen heeft een fijne sfeer.

Wij pakken nu de nationaalroute 9 op die ons naar Helsingor zal brengen. Eerst moeten we de stad uit naar de Oostzee. Als we eenmaal aan de zee zijn krijgen we een mooie route voorgeschoteld. Op zee is altijd wat te zien, maar ook de mooie huizen langs de kust vragen onze aandacht. De temperatuur is goed om te fietsen maar houdt verder niet over. Bij Rungsted scoren we twee punten rabarbergebak. Een eindje verder worden die met een kopje koffie aan zee verorbert. Eenmaal in Helsingor aangekomen fietsen we de boot naar Zweden nog even voorbij om wat van de stad te zien. Een mooi kasteel aan de zee is een trekker, maar ook de binnenstad is knus en gezellig. Dan fietsen we naar de ferry die elke 20 minuten vertrekt. En elke boot zit praktisch vol. Vooral vrachtverkeer maakt veel gebruik van deze ferry. Wij staan met onze fietsen pal vooraan. Op de boot is een grote winkel met parfum, tabak en drank. Ons schiet te binnen dat in Zweden de verkoop van alcohol nogal aan regels verbonden is en vrijwel uitsluitend in staatswinkels te verkrijgen is, dus we scoren nog gauw een fles wijn voor vanavond. Als we in Helsingborg aankomen vinden we al gauw de eerste bordjes van de Kattegatleden. De fietsroute van 390 km langs de kust tussen Helsingborg en Gotenburg, die we de komende dagen gaan volgen. Onderweg nog even inkopen doen voor de avond en dan naar een shelterplek. Net als Denemarken kent ook Zweden het fenomeen shelters. Weliswaar niet zoveel als in Denemarken, maar toch nog zo’n 200 verspreid over het land.

Overigens kent Zweden het allemandsrecht. ‘Allemänsrätten’ is uniek en maakt een belangrijk onderdeel uit van de Zweedse levensinstelling: iedereen heeft het recht om van het prachtige land te genieten. En dat betekent dat het je vrij staat je tent op te zetten waar je wil, een duik te nemen in een willekeurig meertje, te gaan wandelen, paardrijden of varen waar het je mooi lijkt of bloemen, bessen of paddestoelen te plukken uit de vrije natuur. Natuurlijk zijn er wel wat voorwaarden, zoals respectvol omgaan met de natuur, je mag geen sporen achter laten.

Bij de shelterplek staat een keurige toiletvoorziening met een drinkwaterpunt. Eerst zitten we lekker beschut in het zonnetje op het strand. Wij bouwen aan het eind van de middag ons tentje op vlak bij de zee. We genieten van het uitzicht. Regelmatig komen er grote schepen voorbij, zoals mooie cruiseschepen. Altijd leuk om dan te fantaseren waar ze heen zullen gaan met al die mensen aan boord.. Onze eerste momenten in Zweden smaken naar meer!

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl