Met de wind in de rug fietsen we vlug

15 juli 2021 - Briare, Frankrijk

Olivet – Briare  95 km

Wat een genot om ’s ochtends alles droog in te pakken. Zelf geen condens in de tent. We eten aan de picknicktafels bij de ingang van de camping. We moeten even een eigen route zoeken naar de 'Loire en velo' route. Deze 900 km lange route is zeker voor wat het westelijk deel van de route de meest gefietste route in Frankrijk. Deze route maakt deel uit van de Euro fietsroute 6 die van de Atlantische oceaan naar de zwarte zee voert.  Als we aan de Loire komen zien we dat hij erg hoog staat. Meestal is het in deze tijd van het jaar een rivier waarin veel zandbanken zijn. Het wordt ook wel de laatste wilde rivier van Europa genoemd. De overvloedige regenval zorgt er duidelijk voor dat hij nu op zijn breedst is. Bij Chateauneuf sur Loire drinken we koffie. Ook langs dit deel van de Loire staan kastelen, alhoewel ze duidelijk anders van karakter zijn dan tussen Orleans en Tours, waar het vooral om de pracht en de praal en de mooie tuinen gaat. Onderweg zien we een ree met jong en later springt er ook een ree uit de mais zo voor ons over het fietspad. Bij Sully sur Loire steken we de Loire weer over via een oude treinbrug die nu geheel voor fietsers is en komen we uit bij het mooie kasteel. Het waait vandaag behoorlijk en we hebben de wind in de rug, dus als we gaan lunchen hebben we al 53 km gefietst. De route is afwisselend. De ene keer fietsen we over een dijk over een mooi geasfalteerd fietspad, de ander keer gaat het onverhard verder met mooie bruggetjes. De route is vrijwel vlak en dus voor iedereen fietsbaar. Via Gien komen we in Saint Brisson sur Liore waar een piepkleine fietserscamping is. Helaas ligt hij pal langs de weg, waardoor we besluiten vanwege het lawaai toch nog verder te fietsen naar Briare. Onderweg lezen we dat Peter R. de Vries is overleden als gevolg van de aanslag vorige week. Wat wordt Nederland toch een bijzonder raar land. We willen graag het beste jongetje van de klas zijn, maar ondertussen neemt de maffia een deel van de macht, zijn we qua coronabeleid weer op rood, hebben we een toeslagenaffaire waar iedereen zijn handen van aftrekt en hebben we een minister-president die van liegen zijn werk heeft gemaakt. Een soort van bananenrepubliek. Gelukkig kunnen we dingen wat relativeren onder het fietsen. Wij fietsen naar ons eindstation. Briare is bekend om het door Gustav Eifel ontworpen aquaduct over de Loire, een waar kunststukje die een oplossing bood voor de gevaarlijke oversteek van de Loire in het kanaal Lateral a Loire. In Briare vinden we een mooi plekje op de gemeentecamping. Al met al hebben we vandaag 95 km gefietst. Met de wind in de rug ging dat lekker vlug.

1. Coby Hulleman:
    15 juli 2021
    Dat was een flinke tocht vandaag! Complimenten!
    En wat apart hé, zo'n kanaal over een rivier en vooral als je dan ook een boot door dat kanaal ziet gaan. Wij hebben heel wat jaren met ons busje in Frankrijk rondgereden en ook eens vol bewondering bij dat bouwwerk staan kijken. Ik hoop van harte voor jullie dat het weer wat beter wordt en vooral blijft.