Vandaag gaat de reis naar Maria

30 juli 2020 - Hadsund, Denemarken

We worden wakker met de zonnestralen op onze voeten. Dat is zo leuk aan een shelter dat je een dak boven je hoofd hebt, maar voor de rest gewoon buiten ligt. We hebben heerlijk geslapen, terwijl het park midden in Fredericia ligt. We zien onszelf toch nog niet zo gauw op het vogeleiland in Deventer slapen, terwijl we het hier wel doen. Om 9.22 uur vertrekt onze trein en we moeten 10 minuten naar het station fietsen, dus dat gaat makkelijk lukken. Vanwege corona moet je je plaatsen in de trein bespreken. De Deense intercity is een luxe trein. Lekkere stoelen, tafeltje ertussen, kortom daar houden wij het wel 2,5 uur uit. Toch mis je met de trein wel de geuren en de wind om je heen, bovendien wordt je er slaperig van. Stipt op tijd is de trein in Hobro. We nemen gelijk even de mogelijkheid waar het stadje te bekijken en reizen maakt hongerig, dus wordt er een hotdog gegeten. De temperatuur valt met 16 graden nog niet mee. Hobro ligt aan het einde van het Mariagerfjord en Hadsund bijna aan het begin. We fietsen vandaag via de Noordkant van het fjord naar Hadsund. Morgen moeten we nl weer terug richting Hobro en dat kan dan mooi via de zuidkant langs de Jutlandroute. We volgen de Deense fietsroute 32. Er staat een mogelijkheid om de echte route te volgen, of een stuk een omleiding te volgen. Bij de echte route staat een bordje van 'steile' helling. Nu zijn we inmiddels echt wel wat gewend, maar hier komen we gewoon een stuk van 19% tegen, wat alleen te doen is voor geoefende fietsers zonder bagage. Wij moeten duwen. Als we even later nog een keer zo'n bordje tegen komen kiezen we eieren voor ons geld en fietsen we anders. Verder op kunnen we de route weer gewoon oppikken en dan zijn we de extremen voorbij. We komen langs een prachtig stuk van het fjord. Het laatste stuk naar Hadsund fietsen we gewoon langs de doorgaande weg. We bekijken Hadsund nog even en gaan dan naar Maria. Het huis is dankzij de goede uitleg van Maria zo gevonden en we worden hartelijk ontvangen met koffie en taart. We maken kennis met Maria's man Tom. Heel speciaal is dat ook Maria's dochter, die in Zwitserland woont, juist nu met haar man en de twee kleinkinderen van Maria op bezoek is. Tom bewijst een echte grillmeister te zijn door een heerlijke maaltijd op de grill te bereiden. Onder het genot van het eten en een glaasje wijn hebben we een ontzettend gezellige avond. Van alles wordt met elkaar gedeeld en besproken, skiën, zwemmen, eten, politiek, kinderen en natuurlijk ook fietsen. Met mensen uit verschillende landen heb je dan veel te delen en de avond vliegt om. Wat een hartelijk welkom, we voelen ons in een warm bad. We slapen vannacht niet in onze tent, maar hebben een mooie kamer tot onze beschikking. Wat leuk toch dat reizen dit soort ontmoetingen voor je in petto heeft!

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade