Ravage in Leersum

21 juni 2021 - Leerdam, Nederland

Lunteren-Leerdam 67 km

Vannacht is het gaan regenen, dus onze keuze voor de trekkershut pakt goed uit. We hoeven geen natte tent in te pakken. De regen valt gestaag en het bed is warm, dus we draaien ons nog een keer om. Als we de mail openen zien we allemaal leuke en lieve berichtjes van jullie. Dat is voor ons dan weer leuk om te lezen! Uiteindelijk fietsen we om 11.00 uur in de stromende regen weg. Eerst naar Lunteren om een paar broodjes voor de lunch te scoren. Vanuit Lunteren komen we al vrij snel bij de Grebbelinie. Het fietspad loopt over een van de dijken van de verdedigingslinie die in de 18e eeuw is gebouwd en maakte onderdeel uit van de Hollandse waterlinie. Het had ten doel door middel van inundatie Holland te beschermen tegen de vijand. De linie is in 1945 voor het laatst gebruikt. Bij het bezoekerscentrum is het restaurant open en drinken we koffie. Helaas is het bezoekerscentrum zelf op maandag gesloten. Als we opstappen is de regen minder geworden. We volgen nog een tijdje de waterlinie route op weg richting Leersum. Iets voor Leersum is onze route afgesloten. Leersum werd jongstleden vrijdag getroffen door een storm en het bos is blijkbaar niet veilig. Via de gewone weg bereiken we het stadje. Daar vallen we van de ene verbazing in de andere. De ravage is enorm. Overal waar je kijkt liggen bomen en takken, hoor je motorzagen, zijn grote grijpers en takels in de weer. Huizen zijn vernield en er hangt een macabere sfeer. Dat iedereen er druk mee is blijkt ook uit het feit dat we wel drie keer worden aangesproken door bewoners en dat mensen willen vertellen wat er is gebeurd en hoe erg het is geweest. Uiteindelijk lijkt een valwind van slechts 30 seconden de enorme ravage te hebben veroorzaakt. Wij zijn onder de indruk! Iets buiten Leersum is alles weer normaal en lijkt het of er niets is gebeurd. Er is dus maar een klein gebied getroffen.

De volgende ontmoeting is met een kameel, die begeleid wordt door twee vrouwen. Zij wandelen met de kameel door Nederland. Ook een bijzondere manier van vakantie. Bij Culemborg steken we met de pont de lek over. Dan gaat het richting Leerdam. In Schoonrewoerd doen we bij de buurtsuper inkopen. Heerlijke aardbeien van de plaatselijke aardbeienboer komen ook in de kar. Dan fietsen we de laatste kilometers naar het ‘kampeerbosje’ in Leerdam, waar we om vijf uur arriveren. Een klein natuurkampeerterrein met 15 plaatsjes, maar mooie voorzieningen als een buitenkeuken en vuurplaatsen. Snel de tent opzetten en douchen, want om zes uur speelt het Nederlands elftal. We kijken het gezellig op de computer en eten onderwijl. Noord Macedonië wordt met 3-0 verslagen. Na de wedstrijd bellen we nog even met Ma om te horen of ze ook van de voetbal heeft genoten.

1. Marlie & Ella:
    22 juni 2021
    Hoi Jannie & Erik
    Wat een verhaal over Leersum en bijzonder dat jullie die Dames met een kameel tegen kwamen veel plezier en hopelijk nog leuke ontmoetingen en fijn om jullie te volgen
    gr Ella& Marlie
  2. Jannie en Erik:
    22 juni 2021
    Leuk dat jullie ons nu ook kunnen volgen!