Opnieuw fietsen in de miezer

16 juli 2021 - La Charité-sur-Loire, Frankrijk

Briare – Le Charite sur Loire 75 km

We willen het niet steeds over het weer hebben, maar na gisteren een mooie dag gehad te hebben, stonden we vanochtend weer eens op met miezer en dat bleef zo tot 17.30 uur. Bovendien was het met een temperatuur tussen 16-18 graden nu niet bepaald juli weer.  Maar we hadden toch zin om verder te gaan. We lagen wel iets langer in de slaapzak, maar om 10.00 uur reden we weg van de camping. In het dorp nog een broodje kopen voor de lunch en dan op weg. Eerst fietsen we een mooi fietspad langs het kanaal met mooie sluisjes. De route is afwisselend. Frankrijk maakt veel gebruik van kernenergie en onze route gaat heel kort langs éen van de centrales. We kunnen hem bijna aanraken. Direct naast de centrale staat het gebouw van natuurorganisatie van de Loire. Een bijzondere combinatie. Onderweg lezen we van de uitzonderlijke overstromingen in Limburg. De ene zomer is het te droog, de andere zomer valt er veel regen. Moet een enorme impact hebben wanneer je je huis moet verlaten vanwege stijgend water. Wij hopen het in Olst nooit mee te maken. Ook hier staat het water in de Loire erg hoog en stroomt hard. Maar van overstromingen is geen sprake. In 2003 en 2008 zijn er grote overstromingen geweest in de Loire delta en daarna zijn er veel dijken aangepast. We komen langs Sancerre en Pouilly (Fume). Twee kleine wijngebieden, maar wereldberoemd vanwege hun kwalitatief uitstekende witte wijnen. In Le Charite sur Loire zoeken we de camping op. Hier hebben we blijkt al eens eerder gestaan toen we rondje Bourgondië op de fiets deden en een klein uitstapje naar de Loire hebben gemaakt. Toen was het snikheet en hebben we samen een liters bak ijs leeggegeten. Nu gaat de lange broek en de fleece aan. Als de tent staat laten we hem lekker drogen en gaan wij vast boodschappen doen. Op deze camping staan ook veel mensen die met een kano de rivier afzakken. Als we terugkomen is de tent droog en richten we hem in. De camping heeft heerlijke hete douches, dus we worden weer lekker warm. Op ons menu staat pasta met heel veel groente.