Een nare klim

17 augustus 2019 - San Gimignano, Italië

Vanochtend niet al te veel haast gemaakt maar uiteindelijk zaten we toch nog om 8.30 uur op de fiets. We moesten eerst terug naar boven naar Volterra om de route op te pikken. Daarna mochten we afdalen. Na een km of 8 kwamen we op een onverharde weg. En daar begon voor ons een heel vervelend stuk. Uiteindelijk bleek dat we naar ruim 600 meter moesten klimmen over deze weg. Bij onverhard is het dan ook zo dat het vaak ook nog steile weggetjes zijn en dat was vandaag het geval. Af en toe bijna wegglijden door de losse steentjes en in de allerlaagste versnelling naar boven. Eigenlijk geen fatsoenlijke fietsweg dus. Als we boven zijn is daar vanuit het niets een agritourisimo waar we een cappuccino drinken. Dan mogen we nog een laatste stukje klimmen en daarna begint de afdaling. Onderweg worden er nog wat felicitaties naar familie en vrienden gedaan vanwege hun feestelijke dag. San Gimignano doemt ineens voor ons op boven op de heuvel. In de middeleeuwen had men blijkbaar ook al hoogbouw, want er steken een aantal hoge gebouwen boven het stadje uit. Er omheen zoeken toeristen naar een parkeerplek, waardoor het erg druk lijkt. Op de camping vinden we snel een plekje en na de douche en de lunch gaan we naar het stadje. Dat ligt een eindje weg, maar we kunnen met het stadsbusje. We slenteren door het mooie stadje. Ten opzichte van Volterra zijn in deze stad de straten wat breder. Met de drukte valt het allemaal wel mee, maar het valt op dat de meeste toeristen alleen over de hoofdstraat lopen. Terwijl er zoveel meer moois te zien is en de overige straatjes en steegjes dus rustig zijn. We nemen ruim de tijd en daarna doen we nog even boodschappen. ’s Avonds hebben we nog even facetime contact met de kinderen en aanhang die gezellig een eetafspraak hebben aan de nieuwe tafel van Annemiek. Altijd leuk voor ouders om te zien dat de stellen zo goed met elkaar kunnen opschieten. Als we dit blog maken staat er op het terras van het campingrestaurant een bleusband te spelen. Dit doen ze zo amateuristisch, bijzonder gewoon. Morgen fietsen we door naar Siena. Voor deze stad trekken we een extra dag uit om het in alle rust te kunnen bekijken.