Leuke ontmoeting en een ATP Tennistournooi

10 juli 2022 - Skummeslövsstrand, Zweden

Vejbystrand – Skummeslovsstrand  50 km

We staan met een heerlijk zonnetje op en de wind is veel rustiger. Een prachtige ochtend in de natuur. We genieten van een ontbijt met uitzicht op zee en een eilandje vol vogels. Eerst fietsen we naar Torekov. In dit pitoreske havenstadje heeft Huge Grant een optrekje. Hem zien we niet maar als we bij de bakker een koffiekoek kopen raken we aan de praat met een Nederlands stel. Zij zijn begin januari hier komen wonen.  De man biedt ons spontaan koffie aan en voor we het weten zitten we buiten op het terras te kletsen. Ze zijn Nederland ontvlucht, omdat het een naar land is geworden. Een overheid die liegt. Rare stikstof regels, agressief politieoptreden, onbeperkt vluchtelingen binnen laten komen, enz. In Zweden is het volgens hen lekker rustig. Je hebt ruimte en met laat elkaar meer vrij dan in Nederland. Na ruim driekwartier vinden we dat we toch maar eens verder moeten en bedanken ze voor de koffie en het gesprek.

Na Torekov steken we de landpunt over en moeten we een aantal keren klimmen. Dan dalen we terug naar de zee en komen op een prachtig fietspad vlak langs de zee. We zien al gauw een mooie plek voor de lunch en genieten van de zon en het uitzicht. Na de lunch mogen we nog een tijdje over het mooie fietspad tot we Bastad komen. Bastad is de tennisstad van Zweden. Er is hier een tennismuseum en jaarlijks is begin juli hier de ‘Sweden Open’. Een heus ATP-toernooi en wij treffen het, want we komen er middenin terecht. De vier tenniscourts liggen aan de haven en er heerst een gezellige drukte. Van alle indrukken vergeten we bijna boodschappen te doen voor het avondeten, maar gelukkig denken we er net aan voordat we het stadje uitfietsen. Met volle tassen fietsen we naar Skummeskovsstrand, waar we een camping opzoeken. Na vierdagen moeten al onze elektrische apparaten nodig opgeladen worden (laptop, powerbank, batterijen voor de Garmin en natuurlijk onze telefoons). Ook is een vakantiewasje wel een keer noodzakelijk. Dus vanavond gewoon op een camping.

1. Mark Koudijs:
    10 juli 2022
    Hebben ze nog dat spul wat ik vroeger nam in Zweden? Heette KRAM dacht ik… maar weet het niet meer zeker
  2. Jannie en Erik:
    11 juli 2022
    We hebben het inderdaad gevonden in de winkel, dus het is er nog steeds. Een soort vruchten gelei.