Kopenhagen

7 juli 2022 - Kopenhagen, Denemarken

Roskilde – Kopenhagen 71

Vannacht heeft het behoorlijk geregend en als we wakker worden regent het nog. We staan pas op als het droog is. We ontbijten weer in de keuken en laten de tent onderwijl drogen. Om 9.15 fietsen we terug naar Roskilde om de route weer op te pakken. We fietsen eerst naar de kust bij Greve, onder Kopenhagen. Het fietst heerlijk weg, want we hebben nog steeds wind in de rug en er zijn vrijwel geen hellingen. Aan zee drinken we koffie en besluiten we om in Kopenhagen naar de camping te gaan die het dichtst bij het centrum ligt. Het schijnt een kaal grasveld te zijn met oude voorzieningen, maar dan kunnen we wel makkelijk naar de stad. Onderweg kruist een vos onze weg en spotten we een eekhoorn. Om 13.30 uur komen we bij de camping aan en de gelezen reviews blijken te kloppen. Eenvoudig is een passende beschrijving. We vinden een goed plekje, zetten de tent op en lunchen. We hebben dan 50 km gefietst. Vlak voor we naar de stad willen gaan komt er nog een buitje over, dus daar wachten we even op. Dan gaan we op het fietsje onze citytour maken. We komen over de Assistent begraafplaats. Op deze begraafplaats liggen een aantal Deense beroemdheden, waaronder Hans Christian Anderson. De begraafplaats wordt door de locale gebruikt als park en we zien er veel mensen gezellig picknicken. Ook de fietsroutes gaan dwars door de begraafplaats heen.  gaan natuurlijk naar de mooie zeemeermin, het koninklijk paleis en de Nye Havn. Erik heeft zin aan ijs, Jannie laat het aan haar voorbijgaan. We kuieren door de winkelstraten en onze tour eindigt bij Tivoli, het (pret)park midden in Kopenhagen. We genieten van muziek en een voorstelling en eten in de foodhal Pizza. Erik neemt een bijpassend “Pizza Special’ bier van het vat. Jannie neemt een alcoholvrij biertje. Voor ons is het best bijzonder dat we beiden aan het bier zitten. Uiteindelijk beginnen we onze benen te voelen en fietsen we terug naar de camping. Onze citytour bleek uiteindelijk nog 21 km, waardoor ons dagtotaal op 71 km komt. Kopenhagen is een geweldige stad voor fietsers. Overal vrijliggende fietspaden. Er wordt dan ook heel veel gefietst in Kopenhagen.