Naar de Biesbosch

22 juni 2021 - Werkendam, Nederland

Leerdam-Biesbosch 52 km

We starten de dag droog en met een klein zonnetje. We bekijken het glasblazers stadje Leerdam, waar we toen we in 87/89 in Beesd een camping runde, vaker kwamen. Jannie wist nog precies waar we bij het station altijd de auto parkeerde. We doen nog even een sentimental journey. Dan steken we de Linge over en fietsen richting Heukelum. Vlak voor het oude stadje komen we langs slot Heukelum, wat begin 1200 is gebouwd. Blijft toch altijd bijzonder hoe zo’n gebouw de eeuwen heeft doorstaan. In Heukelum komt de pontbaas al zijn hokje uit om ons over te zetten, maar helaas voor hem blijven we aan deze kant van de rivier, dus zwaaien we maar even vriendelijk naar hem. Na Heukelum is het wat kaal landbouwgebied, tot we aan de Merwede komen. Eerst is daar fort Vuren en dan fietsen we door naar Gorinchem. Ook alweer zo’n prachtig vestingstadje. Aangezien we nog een uur moeten wachten voor het veer ons naar Sleeuwijk gaat brengen, hebben we alle tijd om het stadje rustig te bekijken. Bovendien zijn er veel winkels en ook dat kan ons bekoren. Om 12.45 uur zijn we terug bij de haven voor de overvaart naar Sleeuwijk. Aan de overkant genieten we van de lunch. Dan gaan we richting Werkendam. Erik heeft hier nog mooie herinneringen aan een bijzondere zwembadmanager, die in het zwembad een mooie tuin aanlegde compleet met vijver en kooikarpers. Vanuit Werkendam fietsen we zo de Biesbosch binnen. Als we met het pontje over moeten blijkt die niet te varen. Dat betekent dat we terug moeten naar Werkendam en al met al behoorlijk wat kilometers extra fietsen. Maar gelukkig hebben we geen haast. De Biesbosch is prachtig. Wat een natuur en zoveel vogels. Helemaal aan het eind van de Biesbosch ligt een natuurkampeerterrein, waar we een mooi plekje krijgen waarbij we een prachtig uitzicht over het water hebben. Tenten hebben op deze camping de mooiste plaatsen. Morgen willen we naar Tiengemeten. Aangezien we onderweg drie pontjes moeten nemen checken we nog even of ze allemaal varen en dat is maar goed ook! De pont in Moerdijk blijkt niet te varen, dus passen we de route snel aan. De wind maakt de avond wat fris, maar de geluiden van de vele vogels en de ondergaande zon over het water zijn prachtig.

1. Pascal IJsseldijk:
    22 juni 2021
    Leuk om zo NL te (her)ontdekken
  2. Jannie en Erik:
    23 juni 2021
    Zeker, je komt toch weer op onverwachte plekken!
  3. Jolanda:
    23 juni 2021
    De biesbosch wil ik ook nog eens heen. Las al van jullie dat het er mooi is.
  4. Jannie en Erik:
    23 juni 2021
    Ga je dan ook op de natuurcamping? Dan beleef je de Biesbosch pas echt😜
  5. Jolanda:
    23 juni 2021
    Haha vraag maar aan jannie, die kan je vast op die vraag antwoord geven.