Op naar Belfort

27 juli 2021 - Belfort, Frankrijk

L’isle sur le Doubs – Belfort 57 km

De muggen van gisterenavond gaven zoveel overlast dat we ten langen leste de tent zijn ingevlucht. ’s Ochtens zijn ze iets minder actief, maar ook dan moet je goed oppassen. De bakker is maar 200 meter van de camping, dus brood is zo gehaald vanmorgen. Er waren gisteren nog meer fietsers aangekomen en iedereen is al vroeg weer aan het inpakken. Vandaag fietsen we voor het laatst over de Europese fietsroute 6 (van de Atlantische Oceaan naar de Zwarte Zee). Vanaf 13 juli hebben we over deze route gefietst. We fietsen weer langs het kanaal dat de Rijn en de Rhône verbindt. Eind 18 eeuw gemaakt en in totaal 375 km lang. Hier bij de Doubs gaan ook grote delen gewoon over de Doubs. Bij Montbeliard drinken we koffie en laten gelijk even ons grondzeil drogen. Voorbij Montbeliard verlaten we de Eurovelo 6 en gaan we richting Belfort. Ook dit is helemaal een fietspad tot aan de stad. Wel merken we gelijk dat we veel minder fietsers tegenkomen, omdat dit geen onderdeel uitmaakt van een doorgaande fietsroute. De route van vandaag en morgen hebben we zelf bedacht en dat maakt het ook weer leuk en anders. We hebben even niet goed opgelet en missen de route naar Belfort centrum. Hierdoor komen we aan de westkant van de stad uit. Google maps brengt redding en leidt ons keurig naar het centrum. Belfort is een mooie stad met een vrijwel geheel intacte citadel. Midden in de stad nuttigen we onze lunch op het plein. We overleggen wat we gaan doen. Belfort heeft een camping, maar we kunnen ook nog verder. We besluiten eerst maar eens bij de camping te kijken. Hij ligt mooi aan een meer, dus dat gaat hem worden. De Aldi is heel dichtbij dus boodschappen zijn ook zo gedaan. Op de camping staat tegenover ons een camper met een Zwitsers kenteken en mensen die Nederlands praten. Dat maakt nieuwsgierig. Zij wonen in Zwitserland, maar dat is maar 100 km vanwaar we nu staan) en hebben ook nog een huisje in de Franse Jura. Zij vertellen dat ze Karin uit Zutphen hebben gesproken die sinds mei aan het wandelen is over de GR 5. Karin komt na het eten gezellig een praatje maken en we wisselen onze ervaringen uit. We hebben respect voor het feit dat ze in haar eentje met een rugzak dit hele avontuur aangaat. Hier in Frankrijk gaat haar vriend aansluiten en dan lopen ze 2 maanden samen verder. Helaas verstoord een onweersbui ons onderonsje, maar toch weer een leuke ontmoeting op onze reis. Morgen gaan we verder op onze eigen route.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl