Roskilde

6 juli 2022 - Roskilde, Denemarken

Frederikskilde skov – Roskilde 71 km

Na een heerlijke rustige nacht valt er nog een buitje als we wakker worden. Even later schijnt gelukkig de zon en we ontbijten lekker in het zonnetje en ondertussen wordt de tent droog. Wel is het onrustig in de lucht en gedurende de dag worden we af en toe getrakteerd op wat spetters. We fietsen nog een tijdje door het natuurgebied waar we vannacht gekampeerd hebben en een reetje steekt vlak voor ons over. Bij het Haralsted So drinken we koffie. Daarna gaat de route steeds meer over onverharde weggetjes. Soms is het zo smal dat je je afvraagt of je nog wel op de goede route zit. We fietsen een volgend natuurgebied in en hier wordt het fietspad wel heel smal. Na een stijl klimmetje zijn we toe aan de lunch. Ook vandaag waait het weer hard uit het westen. Omdat we nu vaker naar het noorden fietsen hebben we er wat meer last van. Na de lunch gaat het richting Roslkilde. Roskilde is bekend vanwege een van de grootse popfestivals van Europa. Vorige week was het 6 dagen durende popfestival. Als wij aankomen is daar niets meer van te merken. Wel kunnen we goed zien dat op 2 juli hier de 2e touretappe is gestart. Het hele stadje ademt nog de sfeer van de tour. We scharrelen er wat rond en fietsen dan naar de camping die 4 km buiten de stad ligt. We vinden een mooi plekje met prachtig uitzicht over de zee. Er komt nog een Vikingschip voorbij. De maaltijd bereiden we in de campingkeuken. In Scandinavië zijn de campings meestal uitgerust met goede keukens. Deze heeft ook een mooie en wij hebben er er ons lekker genesteld. Ondertussen wordt alle apparatuur weer opgeladen. Morgen gaan we naar Kopenhagen.