Rustdag....
24 juli 2024 - Østvatnet, Noorwegen
Osavatnet
Gisterenavond hadden we onszelf al beloofd dat we rustig op zouden staan. We liggen zelfs tot 8 uur in ons bedje! Maar als we een staalblauwe hemel en een gouden zon zien, houden we het niet langer uit in bed. Jannie neemt gelijk een koude duik in het frisse bergwater. We ontbijten lekker buiten in het zonnetje en overleggen dat we het hier zo mooi vinden dat we hier wel een dagje willen blijven staan. Zeker nu ons de hele dag zon beloofd is. We staan bij een parkeerplaats waarvandaan de lokale bevolking gaat wandelen, dus dat willen wij straks ook doen.
Maar eerst klungelen we lekker wat aan. Drinken een bakje koffie, genieten van de zon en het uitzicht.
Om twaalf uur vertrekken we voor onze wandeling. We hebben een lekkere lunch en genoeg water bij ons, zodat we de tijd aan onszelf hebben. Eerst wandelen we naar het stuwmeer. Dan gaan we door en volgen het pad richting de ‘reddingshut’. Na 2,5 km komen we een kleine hut tegen die open is en die je dus bij slecht weer kunt gebruiken. Maar de ‘reddingshut’ moet nog hoger zijn dus lopen we lekker door. De uitzichten worden steeds fraaier. Uiteindelijk komen we boven bij de ‘Redningshyten’. Anton Berge was in 1929 de eerste die initiatief nam tot de hut. Het is een mooi punt, waar we lekker van onze lunch kunnen genieten. Prachtig om te zien dat de hut open is terwijl er geen beheerder of iets dergelijks aanwezig is. Binnen staan tafels en banken en kun je een vuur maken. Er zijn droogtoiletten en alles ziet er verzorgt uit en blijkbaar houdt iedereen het ook netjes.
Als de bammetjes verorbert zijn klimmen we door naar de Austefjellet. Van daaraf hebben we rondom een prachtig uitzicht. Aan de ene kant zie je de fjorden en kijk je zelfs tot de zee en aan de andere kant zie je de schitterende bergwereld. We zitten dan ook een behoorlijke tijd te genieten van het uitzicht. Dan wordt het tijd om langzaamaan af te dalen. Het is hier op veel plekken nog erg drassig, omdat de sneeuw nog niet zo heel lang weg is. Uiteindelijk zijn we na vijf uur wandelen terug bij de camper. We spoelen het zweet eraf in het bergwater en genieten tot 19.30 uur nog lekker van de zon. Als hij achter de bomen verdwijnt gaan we eten koken en blog schrijven. Wat een fantastische dag weer!
Foto’s
3 Reacties
-
Bea:24 juli 2024Heerlijk zo te kunnen genieten he, niks moeten en doen waar je zin in hebt, oftewel ...vakantie 😎😃
-
Leen:25 juli 2024Prachtige natuur, jullie treffen het met het mooie weer 👍🌞
-
Ingrid:27 juli 2024Wat is het daar mooi
