Geen zomer in Zeeland

25 juni 2021 - Veere, Nederland

Renesse-Veere 45 km

Toen we gisteren naar het weerbericht keken vreesden we voor de ochtend, maar het is droog als we opstaan. Wel is het bewolkt en is de mooie zon van gisteren nergens te bekennen. We willen vandaag naar Veere, inclusief de omweg die we willen fietsen is dat maar 45 km. Dus we hebben geen haast, maar al met al fietsen we toch alweer om 9.15 uur weg. Bij Renesse gaan we de duinen weer in. Zo op de vroege ochtend is het fietspad nog leeg en verlaten.  De muurpeper kleurt de duinpannen prachtig geel. Af en toen krijgen we een blik op de zee. Het is eb en het strand is hier heeeeel breed. Dan buigt het fietspad naar Burgh Haamstede en is er een korte maar heel steile klim. Bovenop heb je een mooi uitzicht over zee. In Burgh Haamstede kopen we twee Zeeuwse Bolussen. Een lekkernij van een soort brooddeeg wat door de bruine suiker is gerold. De geschiedenis gaat terug tot in de 17e eeuw. Sinds 1988 worden er onder de bakkers wedstrijden gehouden wie de lekkerste van Zeeland maakt. Als we bij de Oosterschelde zijn drinken we koffie en nemen we de proef op de som met de bolussen. De uitslag is: zoet en pikkerig, maar geen echte smaaksensatie. Kunnen we weer afvinken dus. De energie van de bolussen gaan we nu wel nodig hebben, want vandaag waait de wind uit het zuidwesten en schommelt tussen kracht 3 en 4. We moeten nu de Oosterschelde stormvloedkering over en dat wordt dus 14 km buffelen met wind tegen voordat we in Vrouwenpolder zijn. De stormvloedkering is in 1986 in gebruik genomen en beschermd dit deel van Zeeland bij storm voor hoog water. Normaal staat hij open, zodat de getijdestroom in stand kan blijven. In 2018 is hij nog een keer helemaal gesloten geweest. Met de tegenwind zakt onze snelheid naar 13 km p/u, maar gewoon rustig doortrappen en dan komen we uiteindelijk in Vrouwenpolder. Gelukkig heeft iemand ons verteld dat in onze eindbestemming Veere geen supermarkt is, dus in Vrouwenpolder doen we inkopen. Als we naar buiten komen is het zowaar gaan regen. Helaas blijkt dat tot 20.00 uur te gaan duren. De laatste 6 km worden snel afgelegd en we logeren vandaag bij de boswachter op camping het Veerse Gat. Eigenlijk wilden we hier twee nachten staan, maar volgens het reserveringssysteem van Staatsbosbeheer is de camping morgen vol. In de regen gauw onze tent opgezet en vanmiddag dus niet op bezoek in Veere, maar in de tent luisteren naar het getik op het dak. Ook de maaltijd wordt in ons kleine tentje bereid. Tijdens het eten krijgen we de boswachter op bezoek. We raken aan de praat en hij regelt met een telefoontje naar zijn collega dat we morgen alsnog kunnen blijven We moeten wel verplaatsen naar plekje 0. We kletsen nog wat verder en hij informeert waar we naar toe gaan. Als we zeggen dat we naar ‘Nergens’ gaan raakt hij geïnteresseerd. Zelf gaat boswachter Eddie in oktober te voet van Sicilië naar Nederland, slapend onder een tarp. Dat betekent dus dat hij midden in de winter door bv Oostenrijk loopt en dan slaapt onder een tarp. Er zijn dus meer mensen die een mooie reis maken! Na de afwas is het even droog en lopen we nog een rondje. Helaas regent het vanaf half tien weer, dus we kruipen weer terug in de tent. Hopen dat het morgenochtend weer droog is.

1. Sonja Dekker:
    30 juni 2021