Wind mee naar Vezelay!

17 juni 2019 - Corbigny, Frankrijk

In een heerlijk ochtendzonnetje ontbijten we. Vandaag gaan we naar Vezelay en voor het eerst sinds lange tijd hebben we wind mee. Vlak na de start overschrijden we de 1000 km grens. In Vezelay kwamen de pelgrims uit vele streken samen om gezamenlijk verder te trekken over de ‘Via Lemovensis” een van de vier hoofdroutes door Frankrijk Het stadje toornt hoog boven het landschap uit en we mogen dan ook eerst een mooie klim maken. Vlak voor Vezelay worden we al beloond met een mooi zicht op het stadje. Eenmaal boven zetten we onze fiets tegen de lantaarnpaal om het laatste stuk over de pelgrimsweg naar boven te lopen dwars door het stadje. Als we boven zijn zien we dat de voorkant van de Basiliek gerenoveerd wordt en in de steigers staat. Vezelay staat op de Unesco werelderfgoedlijst dus er zal wel wat Europees geld in gaan. We bekijken de basiliek. Voor ons reeds de derde keer. Vezelay heeft het privilege dat men door gebed een vervangende aflaat zou krijgen indien men onderweg naar Santiago mocht komen te overlijden. Vanaf het terras achter de basiliek heb je een werkelijk schitterend uitzicht over de omgeving en daar drinken we dan ook ons dagelijks bakje koffie en genieten van dit uitzicht. Het is heerlijk rustig in tegenstelling tot de voorgaande keren in het hoogseizoen wanneer busladingen vol werden geloosd. Na Vezelay dalen we af naar St Pere, waarna we gestaag gaan klimmen. De weg is mooi en het is heerlijk warm dus er valt menig zweetdruppeltje. De laatste 6,5 km zijn al een echt klimmetje en we bedwingen ons eerste colletje. Er zullen er deze reis wel meer en zeker ook hogere komen. In de afdaling zoeken we een plekje om te lunchen en vinden een mooi schaduwrijk plekje. We kamperen vanavond op een echte Nederlandse SVR camping, en dat in Frankrijk! Drie jaar terug stonden we hier ook en hadden ze een geweldig camping restaurant. Helaas staat op de website dat het op maandag gesloten is dus worden er in Corbigny gedaan. Helaas lukt het niet om dat te vinden wat we hebben bedacht, dus wordt er ratatouille meegenomen. Eenmaal op de camping aangekomen blijkt het restaurant  wel geopend en het plan wordt door ons dus onmiddellijk aangepast. Het eigen menu schuift door naar morgen en we gaan heerlijk dineren in het restaurant. Tussen de gangen door wordt dit blog bijgewerkt. Voor morgen hebben we besloten een kort dagje te maken. Het wordt ruim 30 graden en we willen bij water staan en zwemmen.

1. Jolanda:
    17 juni 2019
    Flink wat gefietst al zeg. Geniet morgen van de rust en het water. Af en toe bijtanken is ook lekker.
  2. Erik Koudijs:
    17 juni 2019
    We tanken al 14 dagen bij, maar je hebt helemaal gelijk. Af en toe moeten we ook rusten.