Verassingen onderweg

18 augustus 2019 - Siena, Italië

Nadat de band gestopt was gisterenavond hebben we lekker kunnen slapen en vanochtend nuttigden we ons ontbijt op het camping terras. Met nog een laatste blik op het mooie plaatsje (zie foto) nemen we afscheid en dalen we af. Vandaag gaat het op en neer, maar alles is goed te doen. Na ca 15 km komen we bij onze eerste verrassing van vandaag. We fietsen door een mooie poort Colle di val d’Esla binnen. Bij de plaatselijke banketbaker/koffiebar is het een drukte van belang met de plaatselijke bevolking. Echt een sociaal gebeuren: op zondagmorgen allemaal koffie drinken. Het is een gekakel van jewelste. Erik benut zijn kans om weer eens een lekker koffiegebakje te scoren. De plaats zelf is verder eigenlijk net zo oud en mooi als de andere plaatsjes die we reeds zijn tegengekomen, maar er is hier geen toerisme. Dus het oude gedeelte is leeg en alleen maar een enkele autochtoon laat zich zien. Wij vinden die rust echt heerlijk en nu kun je je echt verplaatsen hoe het hier in de middeleeuwen moet zijn geweest. Wanneer we de plaats uitfietsen worden we op een gegeven moment gewaarschuwd dat na 3 km de weg afgesloten zou zijn. Nu denkt Erik altijd ‘voor de plaatselijke bevolking moeten ze ook wat regelen’, dus fietsen we door. Het blijkt om een afgezette brug te gaan. Gelukkig kunnen we er langs, dus hebben we goed gegokt. Dan komen we bij Monterigiono. De tweede verassing van vandaag. Een oude fortificatie uit de Middeleeuwen. We fietsen naar boven en kuieren lekker rond en drinken onze koffie. Hier wel wat toeristen, maar niet zo overlopen als bv Pisa. Ons fietstochtje verloopt lekker en omstreeks half een fietsen we Siena binnen. Voor de camping mogen we nog een laatste klim doen. Jannie scheldt nog een keer: ‘wanneer komen we eens een camping tegen waar je zo op fietst?’, maar ook deze hobbel wordt genomen en we vinden een lekker plekje met gras deze keer. Het is echt een mooie verzorgde stadscamping. De bus naar de stad stopt bij de camping dus daar gaan we morgen lekker inzitten. De middag wordt doorgebracht bij het grote campingzwembad en vanavond hebben we lekker gegeten op het campingterras. Het is tenslotte zondag…