Vaarwel Corisca

13 augustus 2019 - Pisa, Italië

Vandaag hebben we afscheid genomen van Corsica. Jullie zullen ongetwijfeld uit ons blog hebben begrepen dat wij een mooie tijd op Corsica hebben gehad. De overweldigende natuur en de mooi landschappen hebben veel indruk op ons gemaakt. Ook de mooie campinkjes met vrijwel alleen tentkampeerders en de mooie ouderwetse kampeersfeer die dat met zich meebrengt, zullen we missen. Was dan alles fantastisch? Nou de wat korzelige Corsicaan zullen we niet missen. We begrijpen dat de geschiedenis van overheersing door de Italianen en daarna de verkoop aan Frankrijk en de daarmee gepaard gaande verplichte invoering van de Franse taal een vorm van verzet op heeft geroepen. Maar om daarom iedereen maar als een indringer te zien (zo hebben wij dat vaak gevoeld) gaat ons toch wat te ver. Gaan we het klimmen missen? Nou het was vaak zwaar, maar heeft ons ook veel plezier in prachtige uitzichten gebracht. Dus toen we vanochtend opstonden, na een verbazingwekkend goede nacht ondanks de vele op elkaar gepropte kampeerders, hadden we best een beetje een weemoedig gevoel. We hebben ons boeltje weer aan de fiets gehangen en we hadden nog tijd genoeg om Bastia  te bekijken. We hebben onszelf verwend met een heerlijk gebakje bij de koffie en zijn toen naar de boot gegaan. Dit keer mochten we niet in de rij van de voetgangers, maar stonden we stoer met onze fietsen in de wachtrij van de motoren. Eenmaal op de boot hebben we ons weer genesteld in twee strandstoelen en een uitstekende overtocht gehad. In Livorno kom je echt in een havengebied aan en is het wegfietsen wat onprettig doordat je het gevoel hebt op de autoweg te fietsen. Zowel de Garmin, als onze telefoon konden ons niet goed helpen de weg naar de camping te vinden. Erik had in Naviki een route naar Pisa gemaakt en die zou vlak langs de camping komen. Helaas moesten we volgens de app weer over een aftands weggetje van en leverde dat uiteindelijk alleen een doodlopende weg op en veel muggenbulten. Inmiddels was het ruim 19.00 uur, dus besloten we toen maar naar het 17 km verderop gelegen Pisa door te fietsen. Onderweg nog wel even telefonisch gecheckt of de camping plaats had. Vlak voor de camping komen we langs de lidl, dus gauw nog even spullen voor een maaltijd gekocht. Om 20.30 uur zijn we op de camping. Het is al bijna donker (in het zuiden is het echt eerder donker dan in Nederland) We vinden een leuk plekje en zetten snel de tent op. Eten koken en alle drukte van het niet kunnen vinden van de camping in Livorno raken we weer kwijt. Na het eten lekker douchen en dan nog even deze blog schrijven. Morgen gaan we de scheve toren bekijken. We zijn in Italie!

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Hans Koudijs:
    Het blijft een avontuur
  2. Jannie en Erik:
    14 augustus 2019
    Dat blijft het zeker! Nieuw land, andere cultuur, genoeg te ontdekken.😀
  3. Wim:
    Hallo cultuur snuivers,

Genieten elke dag van jullie bevindingen. Schitterend. Hopelijk is het vervolg ook leuk.
    Heel veel plezier op het vasteland van Italie.