Tosca

30 augustus 2019 - Verona, Italië

Langs het Gardameer fietsen we terug naar Peschiera. Vandaag gaan we naar Verona. Een kort ritje en verder niet bijzonder interessant. In Verona komen we op een hele leuke camping die boven de stad ligt in de restanten van kasteel St Pietro. De camping heeft 8 plaatsjes voor caravans/campers en is verder alleen geschikt voor tenten. Ze hebben allemaal aparte plaatsjes gecreëerd met veel onderling hoogteverschil. Je hebt vanaf de camping een schitterend uitzicht over de stad en er zijn overal gezellige plaatsjes om te zitten gecreëerd. Kortom echt iets bijzonders! ’s Middags gaan we Verona in. Vanaf de camping kun je via een trap van ruim 200 treden direct het centrum inlopen. We scharrelen wat door de plaats, bezoeken het huis van Julia ( ja, die van Romeo) en kopen kaartjes voor de opera in de Arena. De Arena is door de romeinen gebouwd en de binnenkant is nog volledig intact. Er is plaast voor 22.000 toeschouwers. Zomers worden er ’s avonds voorstellingen van diverse opera’s opgevoerd. Vanavond is Tosca aan de beurt. Als we in de rij staan om binnen te komen is direct naast ons een ontmoeting tussen de hoofdrolspeler en de dirigent (dit concluderen we overigens pas later…..) De dirigent dirigeert vandaag zijn 500e voorstelling in de Arena. Een speciale avond dus. Wij zitten op dezelfde stenen banken (die heet zijn door de hele dag zon) als de romeinen zaten. We hebben ons goed voorbereid op de lange zit met kussentjes, water en pinda’s. Het is heel bijzonder om je te beseffen dat al zolang geleden er hier ook drommen mensen zaten om vermaakt te worden. De voorstelling wordt niet versterkt en is toch in de hele Arena uitstekend te volgen. Het verhaal is dramatisch en loopt dan ook slecht af. Heel verdrietig allemaal. Maar wij genieten en de vele duizenden met ons We kunnen het volgen, omdat op twee schermen een Engelse vertaling te lezen is. De voorstelling begint om 20.45 uur en duurt tot 24.00 uur. Na de voorstelling is het nog ontzettend druk en gezellig in de stad. Nog even een lekker ijsje eten en dan terug de 200 treden omhoog. Een mooie dag.

1. Leen Dekker:
    Klinkt inderdaad als een heel bijzondere avond, Jannie & Erik👍🎼🎶🎵
  2. Leen Dekker:
    30 augustus 2019
    Klinkt inderdaad als een bijzondere ervaring, Jannie & Erik. Mooie foto's ook van de voorstelling en de arena 👍🎼🎶🎵
  3. Leen Dekker:
    30 augustus 2019
    Sorry, 2 x geplaatst. Was eerst weg.
  4. Rob:
    Bijzondere avond!