Siena

19 augustus 2019 - Siena, Italië

We kregen reacties op ons vorige blog over het gras. Toen we de foto nog eens gingen bekijken zagen we dat het leek alsof er wel erg weinig gras stond, maar het gele op de foto is toch echt gras. Het lastige is hier natuurlijk dat je een plekje in de schaduw wilt en in de schaduw geen gras groeit. Gevolg is vaak stoffige campings met veel zand en stenen. Wij zijn dus blij met ons ‘gras’. Vandaag een dagje Siena. Vanmorgen in de kampwinkel voor het eerst bruinbrood kunnen kopen in Italië. Met de bus naar het centrum is gemakkelijke en om kwart voor tien lopen we dan het centrum binnen. We lopen eerst naar Piazza del Campo. Op dit stadsplein zou de oorsprong van Siena liggen. Het is een bijzonder plein, waarin de bestrating in 9 banen is gelegd, wat een verwijzing naar de Raad van Negen zou zijn, die tijdens de 13e en 14e eeuw de stad bestuurden. Via achterafstraatjes lopen we naar de Duomo di Siena. Dit wordt wel het mooiste gebouw van Siena genoemd en daar zijn wij het helemaal mee eens. Een prachtige kathedraal in zwarte en wit marmer, de kleuren van Siena. Overigens schijnt de kathedraal nooit afgebouwd te zijn, omdat tijdens de bouw de pest uit brak. Verder zien we nog de Basilica di San Domenico en een aantal andere mooie gebouwen. Uiteraard drinken we een cappuccino en eten we een gelati. Dan met de bus terug en onderweg nog een keer uitstappen om boodschappen te doen. De rest van de middag brengen we weer door aan het zwembad van de camping. Samen hebben we het er nog even over wat we van Siena vonden. De Duomo is echt iets heel bijzonders, de Piaza del Campo is mooi, maar voor de rest heeft het geen diepe indruk op ons gemaakt. Raken we verzadigd, hebben we teveel gezien? Morgen gaan we richting Florence. We zijn erg nieuwsgierig welke indruk dat op ons gaat maken. Maar eerst ruim 70 km fietsen. Er wordt 36 graden voorspelt dus we gaan weer vroeg van start.

1. Annemiek:
    19 augustus 2019
    Komen jullie ook nog bij Lucca in de buurt?
  2. Jannie en Erik:
    19 augustus 2019
    Nee Lucca slaan we over..
  3. Annemiek:
    19 augustus 2019
    Jammer! Dat vonden wij heel leuk namelijk!
  4. Mark, Lisanne en Sev:
    19 augustus 2019
    Lucca bedoelde ik inderdaad laatst aan de telefoon!