Rocamadour

28 juni 2019 - Rocamadour, Frankrijk

Na een verkoelende nacht, vanochtend toch vroeg op. We wilden voor de warmte en de toeristen naar Rocamadour. Dat was een kleine wandeling vanaf onze camping. Dus om 9.00 uur gaan we op pad.

De naam Rocamadour is te danken aan een kluizenaar uit de 11eeeuw. Een bul van Paus Pascal II uit 1105 vermeldt voor het eerste de Zwarte Madonna in de kapel van Rocamadour en zo ontstonden de eerste bedevaarten. Het plaatsje groeide uit tot een bekend bedevaartsoord en trok daardoor ook de pelgrims die onderweg naar Santiago er langs kwamen. Nederlandse bisschoppen stuurden ook boetelingen naar Raoamadour voor een alternatieve straf. Als bewijs dat deze volbracht was brachten ze een medaille mee, de zgn Sportelle. Voor gelovigen die de pelgrimstrap met 216 treden op blote knieën deden betekende deze de finale boetedoening.

Wij wandelen rustig naar beneden en krijgen als kadootje vast een prachtig uitzicht op het tegen de rotswand aangeplakte stadje. In het stadje is het nog rustig. Er heerst wel wat bedrijvigheid van opstartende winkeliers, maar dat is het dan ook. Ook wij gaan de pelgrimstrap naar boven, maar wel gewoon lopend. Het is bijzonder om te proberen je voor te stellen hoe dat er honderden jaren geleden moet hebben uitgezien. Zomers moeten hier vele toeristen rondzwerven, gezien de vele grote parkeerplaatsen rondom het stadje, maar nu heerst er nog rust. We genieten van deze bijzondere historische omgeving en ook de zwarte madonna maakt op ons een diepe indruk. Al met al een erg mooie beleving.

De middag brengen we door met chillen, zwemmen en loopt Erik de fietsen even na. Want met dit intensieve gebruik kan er wel eens een boutje lostrillen. Ook de bandenspanning wordt nog even gecontroleerd en de riemaandrijving wat ‘gesmeerd’ met siliconenspray. Klaar voor morgen!

Erik helpt nog een Ierse familie met het plaatsen van de caravan. Bij het manoeuvreren stond hij tegen een boom geparkeerd. Eriks zaag uit het Zwitsers zakmes biedt uitkomst en Erik zaagt de takken welke de caravan beschadigde er af. ’s Avonds gaan we nog weer terug naar de uitzichtpunten op Rocamadour om te genieten van de verlichte stad.

Morgen wordt nog een dag van 38 graden voorspeld. In de eerste 14 km wachten ons vier klimmen van 7%. Een heftige start dus. Daarom willen we proberen vroeg te vertrekken. Gelukkig mogen we vanaf km 27 ook een afdaling maken van 20 km naar het dal van de Lot.

Oh ja, en later op de dag lukte het ook nog de Hop op de foto te krijgen.

1. Mark Koudijs:
    29 juni 2019
    Mooi hoe zo’n dorp tegen zo’n stijle rotswand is gebouwd!