Niet alles liep geolied vandaag.....

18 juli 2020 - Flensburg, Duitsland

We willen vandaag met de auto naar Flensburg, op de grens van Duitsland en Denemarken. Iets meer dan 500 km, dus zo'n ruim 5 uur rijden. We hoeven dus geen haast te hebben en keutelen een beetje aan. Mark komt nog even met Sev afscheid nemen. Zij gaan vandaag naar Friesland met de tent. Het lukt uiteindelijk om iets na tienen uit Olst weg te rijden. We hadden ons eigenlijk niet verdiept of het een drukke dag op de weg zou worden. Bovendien weet je het in deze tijd toch niet helemaal. Nu bleek al gauw dat de vijf noordelijke deelstaten van Duitsland vandaag op vakantie gingen en dat gaf een behoorlijke drukte. Al bij Osnabruck stonden we voor het eerst in de file en dat zou niet de laatste keer zijn. Toen we van huis wegreden gaf de routeplanner aan dat we om 14.30 uur op plaats van bestemming zouden arriveren. Het werd uiteindelijk twee uur later. Dat we net voor de grens kamperen blijkt een goede keuze te zijn, want voor de grens staat 13/4 uur file. dat blijft ons dan tenminste bespaard.

In Duitsland geldt mondkapjes plicht in winkels en restaurants. Dat voelt toch even anders wanneer je dan een hele lange rij mensen in een wegrestaurant voor een wc ziet wachten met allemaal mondkapjes op. Ineens krijg je dan het gevoel dat je minder nodig hoeft. Gauw wegwezen dus. Als we om 16.30 uur op de camping zijn blijkt dat er een klein postzegeltje voor ons is gereserveerd. Blij dat we nu een klein tentje hebben, want de auto past er nog net naast. Als Jannie haar fietstas met de kleren open doet blijkt dat een flesje huid olie volledig is leeggelopen in haar toilettas en vanwaaruit door haar kledingtas. Dit soort akkefietjes komen meestal op het conto van Erik, maar nu is toch Jannie een keer de klos. Gelukkig pakken we alle kleding altijd in plastic zakken in, hierdoor heb je een extra bescherming wanneer een fietstas onverhoopt een keertje zou lekken. Ook pakt op die manier de fietstas makkelijker in en hou je overzicht. Hierdoor bleef de schade uiteindelijk te overzien, maar een paar uurtjes werk levert het wel op. Toilettas reinigen, fietstas reinigen, een paar kledingstukken wassen, kortom niet echt leuk bij de start van de vakantie. Maar uiteindelijk lukt het ook deze keer weer controle over de zaak te krijgen.

Om halfacht kan dan uiteindelijk het vuur onder de pannen aangestoken worden en in een mum van tijd wordt een lekker pan macaroni klaar gemaakt, met oa een courgette uit eigen tuin. Na het eten wordt de organisatie nog even verder vorm gegeven, zodat we uiteindelijk klaar zijn om morgen op de fiets te stappen. In ieder geval geen fileleed meer in het vooruitzicht!

1. Jolanda:
    19 juli 2020
    Och jannie toch. Hoorde van een klant afgelopen week over chloor wat in het koffer open was gegaan. Die dame had een poetswoede als ze ergens aankwam. Zij kon alles weggooien dus prijs je gelukkig dat het 'maar' olie was. Veel plezier nogmaals samen. Benieuwd of de wegen daar lekker begaanbaar zijn. We lezen het wel.
  2. Jannie en Erik:
    19 juli 2020
    Haha chloor is inderdaad wel de overtreffende trap!
  3. Sonja Dekker:
    20 juli 2020
    Schitterend begin van jullie vakantie hoor 🤪 maar jullie zijn niet voor één gat te vangen hè 😂 Heel veel reisplezier en leuk om weer zo af en toe wat te lezen en de foto's te bewonderen 👍
  4. Coby Hulleman:
    20 juli 2020
    Wat slim zeg om kleding end. in pakketjes plastic zakken te doen. Anders had je een kledingwinkel kunnen zoeken om een nieuwe outfit te kopen.