Langs de Doubs

25 juli 2021 - Besançon, Frankrijk

Dole – Chalezeule  76 km

We begonnen onze reis vandaag al met een boom over de weg na 2 km. Er zat niets anders op dan terug te fietsen en via de ander kant van het kanaal het opnieuw te proberen. We zien onderweg nog meerder bomen die de storm niet hebben overleefd, maar omfietsen is niet meer nodig. Het zonnetje schijnt weer lekker en het is mooi fietsweer, We zijn ook ineens in een ander landschap. De heuvels/bergen zijn hoger en er zijn rotsen. Dan is het erg mooi om in het dal langs de Doubs te fietsen. Bij Monteplan drinken we koffie en bellen we met ma. We kletsen even gezellig bij op de zondagochtend. Vrijdag heeft ze een erg leuke dag met Bas en Laura gehad. Komende week moet ze wat onderzoeken ondergaan in het ziekenhuis vanwege hartritmestoornissen. Na de koffie fietsen we verder en het is echt heel erg genieten. Om de Doubs bevaarbaar te maken hebben ze in de 19e eeuw echt kunstukjes uitgehaald. Wij komen al 3 dagen de boot Janine tegen en net als hij de tunnel invaart, mogen wij over de berg heen waar de tunnel onderdoor gaat. Aan de andere kant van de tunnel zit een heuse draaicirkel, omdat het kanaal direct na de tunnel een haakse bocht maakt. De boot past precies in de draaicirkel en het is voor de stuurman een mooi moment om zijn vaardigheid te tonen.

Vlak voor Besancon vinden we een lekker plekje voor de lunch. Bij Besancon mogen ook de fietsers langs het kanaal door de tunnel. Als we door de tunnel zijn fietsen we de stad binnen. Het is een mooie oude stad, met boven op de berg een citadel. Ook hier weer een prachtige oude kerk. De camping van vandaag is 8 km voorbij de stad. De camping heeft ruim een meter onder water gestaan, maar is inmiddels weer grotendeels open. Wel is de grond nog echt vochtig. Het naastgelegen gemeentelijk openluchtbad is tot eind van de maand nog gesloten. Met een lekkere pastamaaltijd en een koude rose wordt de dag vandaag afgesloten.