Koude nacht.......

20 september 2019 - Sankt Goar, Duitsland

Vandaag een rustdag in St Goar. Het is erg koud vanochtend en we blijven daarom lang in de slaapzak. Er is veel condens, dus alles voelt koud aan. Om 9.00 uur gaan we er dan toch maar uit. Wassen en ons bestelde brood in de receptie ophalen. We kleden ons dik aan, maar een echt prettig ontbijtje is het niet helemaal door de kou. De zon schijnt al wel, maar wij staan in een kloof en daar blijft de zon tot 11.00 uur weg. Na het ontbijt drinken we nog gauw een bakje koffie en gaan dan aan de wandel. We lopen naar de burcht Rheinsfeld. We moeten daarvoor omhoog en lopen ons lekker warm. Boven schijnt de zon al en is het veel aangenamer. Bovendien heb je een prachtig uitzicht op de Rijn. Na een poosje van het uitzicht genoten te hebben lopen we naar beneden naar het dorp. Daar gaan we echt op zijn Duits ‘kafee und kuchen’ nemen. Lekkere Schwartzwalder Kirsch torte. Na de torte hebben we weer genoeg energie voor de terugweg. Terug op de camping is de temperatuur zo gestegen dat de korte broek en het T-shirt weer aan kunnen. ’s Middags pakken we nog even de fiets en gaan naar Oberwiesel. We doen een boodschap en bekijken het dorpje. Op de camping genieten we nog lekker even van de zon en als die weg is kleden we ons weer warm aan, want dan zakt de temperatuur snel. De pasta smaakt heerlijk en na het eten gaan we nog even in het gezellige camping restaurantje een bakje koffie drinken, zodat we straks warm ons bedje in kunnen.

Rene Brant, een zwager van Karin en Andre Blonk, heeft dit voorjaar een boek uitgebracht: Aap op schoenen met buikje. De inspiratie voor het boek vond hij in een 10-daagse voettocht door de Pyreneeën. Tijdens die tocht werd er geleefd volgens de verzamelaar/jager mens. Op basis daarvan heeft hij in het boek beschreven hoe dat eigenlijk werkt en hoe we van onze genen vervreemd zijn. Wij hebben de afgelopen maanden een aantal herkenningspunten gehad met het boek. We merken dat we zelf ook met de biologische klok leven.  Nu het kouder is en vroeger donker, slapen we langer, eten we ’s avonds bv weer vroeger en zijn we ’s ochtends juist later. Dit gaat eigenlijk automatisch. We volgen niet alle de regels van het boek, want we hebben toch ook een ‘Bourgondische kant’, maar het is wel leuk om te merken dat we dingen herkennen.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Hans Koudijs:
    21 september 2019
    volgens mij hebben jullie nog steeds geen zin om naar huis te gaan, het aantal "rustdagen", de afgelopen 2 weken, is meer als in de eerste 2 maanden
  2. Jannie en Erik:
    21 september 2019
    Het is nu nog mooi weer en we vinden het nog steeds heerlijk. Alleen hebben we wat koude nachten gehad met veel condens. Maar tot nog toe alles onder controle, dus nog steeds genieten. Bas viert op zaterdag 28/9 zijn verjaardag en daar willen we bij zijn. Dus dan zijn we terug.