Koln

22 september 2019 - Keulen, Duitsland

We worden gewekt door onze Duitse fiets-buurman. Hij wil blijkbaar vroeg naar de druivenplukkers, want hij staat om 5.30 uur op. Hij heeft zijn tent op het verder lege veld vlak naast die van ons gezet en we worden dus wakker van zijn vertrek..... We draaien ons toch nog maar even om. Het is minder koud dan de afgelopen twee nachten. Na het opbreken fietsen we naar de bakker. Broodjes konden we op de camping niet bestellen, dus nemen we een ontbijtje bij de bakker. Dan mogen we weer verder langs de Rijn. Best bijzonder te weten dat een deel van het water van de rivieren waar we de afgelopen 10 dagen al langs fietsen ook langs Olst zal stromen. Bij het eerste bakje koffie, met zicht op het zevengebirgte, leggen we de tent weer even te drogen. We stonden vannacht weer in een zijkloof van de Rijn, waar ’s ochtends de zon nog niet schijnt. Dus de condens moeten we even zien kwijt te raken. We komen even later langs Remagen en de restanten van de beroemde brug. Er is nu een vredesmuseum in gevestigd. Dit deel is nog steeds erg mooi en het is overal nog erg druk met toeristen. Campings zijn allemaal nog drukbezet en in de dorpjes is het een drukte van belang. Dan komen we in Bonn. Ooit de hoofdstad van Duitsland. Op de boulevard stoppen we voor een tweede bakkie koffie en het mooie uitzicht op de Rijn. Iedereen gaat naar buiten vandaag. Het lijkt voorlopig de laatste warme droge dag te zijn en dat is goed te merken. Er wordt gewandeld en gefietst. Voor Keulen mogen we door de eerste chemie-industrie heen, maar daarna wordt het toch weer natuurlijker. Vlak voor Keulen is een camping, we stoppen er en drinken een radler op het terras. We overleggen wat we zullen doen. Voor vannacht en morgenochtend wordt er veel regen voorspeld. Willen we morgen droog wegfietsen, dan is een hotelletje een optie. Erik kan dan altijd moeilijk beslissen, maar het wordt toch een hotel. We bellen ter plekke een hotel op 200 meter afstand van de Dom met de welluidende naam 'Am Domblick'. In Keulen is het helemaal een drukte van belang. Er wordt de werelddag van het kind gevierd. Er staan langs de hele Rijnboulevard stands van organisaties voor kinderen. We wurmen er ons doorheen en vinden al snel het hotelletje. Ook hier wordt het wurmen, met de fietsen dit keer. Want die moeten op een klein binnenplaatsje terecht komen. De draaiingen door het gangenstelsel vereisen wat precisiewerk, maar het lukt. We scharrelen nog even door Keulen, bekijken de Dom en eten een Pizza.