Naar het Kartharenbolwerk Carcassonne

15 juli 2019 - Carcassonne, Frankrijk

Na een erg goede nachtrust mag Erik vanochtend naar boven fietsen om brood te halen. We hebben geen haast verder want we willen naar het 20 km verder gelegen Carcassonne. Om 9.30 uur fietsen we weg. Het eerste deel gaat nog mooi boven langs de heuvelkam, waardoor we weer schitterende vergezichten hebben. We hebben bovendien windkracht 4 in de rug en het gaat vaak ook nog heel licht naar beneden. Jannie roept dat ze het gevoel heeft op de scooter te zijn. Om 11.00 uur zijn we al op de camping. Rustig tentje weer opbouwen en lunchen. Ook facetimen we nog even met Sev. Om kwart voor drie lopen we naar de Cité Carcassonne het kartharenbolwerk. De buitenkant imponeert ons enorm. Eenmaal binnen is het een toeristische kermis met alleen souvenirwinkels, horeca en natuurlijk heel veel mensen. Vervolgens lopen we naar de bastide Carcassonne. Het deel stad wat pas later tot ontwikkeling is gekomen. Ook hier nog genoeg historie en een gezellige, veel minder toeristische sfeer. Om 18.00 uur zijn we terug op de camping. Tot onze grote verbazing zijn er nog een paar tentjes op onze plaats bijgekomen. Navraag bij de receptie leert ons dat wij een fietserstarief hebben betaald en dat er dan meerdere tentjes op 1 plaats worden gezet. Op zich geen probleem wanneer je dat weet en een keuze hebt, maar nu komt het raar over. Op die manier verdienen ze onder het mom van het goedkope fietserstarief (15 euro voor 2 personen) nu minimaal 45 euro aan een plaats waar een camper of caravan 26 euro voor betaald. Dat noemen wij dus geen fietserstarief, maar fietsersuitmelkentarief! Maar goed we redden ons verder prima en fietsers onder elkaar geven elkaar de ruimte dus verder geen probleem. Morgen trekken we verder en we naderen met rasse schreden de middellandse zee. Overmorgen verwachten we daar aan te komen, maar eerst morgen nog een keer fors klimmen.

1. Hans Koudijs:
    16 juli 2019
    dat ziet er imponerend uit