Jammer dat we zo weinig Frans kunnen verstaan.

23 juli 2021 - Dole, Frankrijk

Pouilly sur Saone  - Dole  60 km

Om de route op te pakken moeten we eerst terugfietsen naar Seurre. We halen daar gelijk even de boodschappen voor de lunch, zodat we helemaal klaar zijn voor de dag. We zijn benieuwd of we vandaag wel de route kunnen fietsen. Deze gaat weer veel langs de Saone. Gelukkig blijkt vandaag dat we de hele route gewoon kunnen volgen. Het waterpeil is gezakt en de fietspaden zijn droog. Het is daardoor weer erg mooi fietsen. Lekkere zon en dan langs het water fietsen. Wat wil je nog meer?! In Saint Jean de Losne vinden we een mooi plekje voor de koffie. Daarna fietsen we een poosje langs het kanaal wat de Rijn en de Rhone met elkaar verbindt. Het slingert en de begroeiing is mooi. We fietsen op een mooie manier langs het kanaal Dole binnen. Onze eindbestemming van vandaag. De receptie van de camping gaat pas weer om 14.00 uur open, dus leggen we ons kleedje uit en eten een broodje. Als we zijn ingeschreven krijgen we een mooie plek met een picknick bank. Weer een extra luxe plek dus. Wanneer we tent aan het opzetten zijn, kunnen we genieten van een Franse ruzie bij onze buren die net terugkomen van het zwemmen. Het gaat er echt hard aan toe, maar we begrijpen er niets van omdat we het niet verstaan. Het is hard genoeg, maar de taal is lastig. Moeders pakt op een gegeven moment haar boeltje in en neemt het kind in de wandelwagen mee. Die hebben we ook niet meer teruggezien vandaag. Net nadat ze vertrokken is komt de bazin van de camping met haar golfkarretje aan gescheurd en leest meneer ook nog even de les. Dat pik je toch allemaal maar even mee op zo’n dag. Het is warm en Jannie heeft gezien dat er mensen naar de rivier gingen om te zwemmen, dus we gaan op onderzoek uit. Er blijkt inderdaad een mooie plek te zijn om in de Doubs te zwemmen. Hij is wel ijskoud, maar daar frissen we lekker van op. Na de zwempartij gaan we Dole bezoeken. We hebben een stadwandeling gekregen en we lopen nog even 7 km. Dole is een mooie oude stad. Louis Pasteur is er geboren en daar is men trots op. Maar er zijn meer mooie gebouwen en plekjes. Aan het eind kopen we nog even bij een kleine Carrefour Contact ons diner en bij de receptie halen we een koude fles rosé. Zwemmen, fietsen en lopen, we hebben onze beweging wel weer gehad vandaag. Ook hebben we vandaag de grens van 2000 km overschreden. Fijn dat we ook in deze corona periode weer kunnen genieten van het onderweg zijn.