De grens over naar Duitsland

4 augustus 2021 - Saarburg, Duitsland

Neufgrange – Saarburg 117 km

We hebben er zin in vanochtend. Na een dag rusten op een lege camping willen we graag weer fietsen. We pakken eerst onze boel op, want de bakker ligt op de route. Daar halen we ons ontbijt en hebben we gelijk al een gesprekje met een Nederlandse vrouw die twee huizen naast de bakker een appartementje had gehuurd. Haar man zou ook heel graag doen wat wij doen. Na het laatste Franse ontbijtje gaan we op weg naar Sarreguemines, waar we de fietsroute langs de Saar weer oppakken. Vlak voor Saarbrücken gaan we de grens over. Geen aangekondigde controles…. In Saarbrücken gaan we opzoek naar een kaart voor het gebied waar we komende tijd doorheen fietsen. Bij Thalia vinden we de juiste kaart. Saarbrücken is verder geen bijzondere stad. Het ‘omweggetje’ maakt wel dat we een moeilijk parcours moeten rijden om weer langs de Saar te komen. Een smalle fietsbrug langs het spoor, daarna een stukje langs de autobaan en vervolgens een trap af om weer langs de Saar te komen. Dit gedeelte langs de Saar is voor een fietser weinig te beleven. Het is volledig geïndustrialiseerd met name met energiecentrales en staalindustrie. Bovendien fietsen we steeds vlak langs de autobaan. Hierdoor maken we wel veel kilometers. We drinken koffie bij de Dillinger Hutte. Een oude staalfabriek die Unesco werelderfgoed is. Er worden nu kunst en cultuur manifestaties gehouden. Na de pauze fietsen we met behoorlijke snelheid door en als we lunchen dan hebben we al 65 km gefietst. Ons doel vandaag was Merzig., dat 10 km na de lunch bereikt wordt.  Omdat we zo opschieten besluiten we om door te fietsen. In Saarland moet je getest zijn om de camping op te mogen. In Rheinland Pfalz is dit niet het geval. Wij stellen de stok in de neus graag nog even uit. Zeker als dat elke dag moet. Na Merzig verlaat de autobaan de Saar en dan wordt het gelijk stil en mooi. Het Saardal wordt ook steeds smaller en we fietsen over een half verhard fietspad en genieten met volle teugen. Bij Taben gaan we door het bos omhoog en boven de Saar komen we bij een mooi kapelletje.  Het laatste stuk naar Saarburg buffelen we in goed tempo door. Saarburg blijkt een erg leuk stadje te zijn. Voordat we naar de camping gaan halen we boodschappen en dan mogen we nog 2,5 km een klein klimmetje doen naar camping ‘Waldfrieden’. Een mooie kleine camping waar best wel veel Nederlanders blijken te staan. Het is inmiddels 18.00 uur en we hebben 117 km gefietst. We zetten snel de tent op en gaan lekker douchen. In dit gebied wordt de Saar-Riesling gemaakt en we kopen bij de receptie een lekkere koude fles. Het blijkt een heerlijk wijntje te zijn! We koken lekker rijst met een echt pittige saus. Bij de Rewe heeft Erik ook nog sambal badjak gevonden, dus de maaltijd is een feestje. We besluiten hier morgen maar een dagje te blijven. Het plaatsje is te leuk om zo voorbij te fietsen.

1. Pascal IJsseldijk:
    5 augustus 2021
    Ik wacht met smart op de foto van de waterval in Saarburg..