Op naar Florence

20 augustus 2019 - Firenze, Italië

We zijn echt snel vanochtend. Om 7.00 uur fietsen we de camping af. Het doel vandaag is Florence en omdat het erg warm wil worden willen we in de koelte van de ochtend de meeste kilometers hebben gemaakt. Erik heeft zich goed verdiept en weet op een snelle manier de route op te pikken. We fietsen vandaag dwars door de Chianti. Het eerste doel is Castelina in Chanti. We klimmen naar de bovenkant van de bergkam en de route is gelijk mooi. Veel bossen en mooie uitzichten. In Castelina moeten we even zoeken naar een bakker, want we moeten nog brood voor de lunch kopen. Op een thermometer zien we dat het al om 9.00 uur 26 graden is. Ook drinken we ons eerste bakje koffie daar in een klein parkje. Onderweg komen we vandaag veel wielrenners tegen. Na Castelina klimmen we door naar het hoogste punt vandaag: 600 meter. Dan dalen we af en mogen we in de klim naar Greve. In Greve is een mooi plein en zien we een standbeeld van een fietser. In Greve drinken we ook ons tweede bakje koffie. Tijdens de koffie komt er een oud tandloos vrouwtje naar ons toe die in het Italiaans begint te praten.  We geven aan dat wij dat niet verstaan. Maar ze weet ons uiteindelijk duidelijk te maken dat ze heel graag zou willen dat haar rollator de trap van haar huis op werd getild. Een mooi moment voor Erik om zijn krachten ter beschikking te stellen en hij brengt de rollator tot voor haar huisdeur. Hij mag niet weggaan en het vrouwtje komt terug met een appel als beloning. ‘Een heitje voor een karweitje’. Een mooie ontmoeting! Na Greve hebben we geluk. We volgen ruim 15 km een riviertje en volgen hem ook nog eens stroomafwaarts. Dat betekent 15 km heerlijk fietsen. Dan moet we weer omhoog en mogen we nog even echt steil omhoog naar Imprumeta. Voor Florence gaat het even op en neer en het is inmiddels echt heet. Dan dalen we af naar Florence en stoppen op Piazale Michelangelo. Van hier heb je een schitterend uitzicht over de beroemde stad. We zien o.a. de Duomo en de Ponte Vechio.  We dalen vervolgens het laatste stukje af en lunchen aan de oevers van de Arno. Daarna gaan we naar camping Firence. Een ware cultuurshock. Wachtrijen bij de receptie en een nummer trekken om aan de beurt te komen. De computers doen het niet en dus staan we gewoon een half uur in de rij. De camping is een echte stadscamping en heeft wat ons betreft weinig met kamperen te maken. Alles is aanwezig hoor: kampwinkel, zwembad, restaurant, wasserette, maar het mist elke ziel. Maar goed na een paar keer diep ademhalen nemen we het voor lief. Voor 92 euro mogen we hier 2 nachten staan.

1. Annemiek:
    Dat wordt een karig avondmaal met een dag budget van 50 euro! Haha
  2. Jannie en Erik:
    20 augustus 2019
    Haha, we zaten al op een reactie te wachten van een van jullie. Geen nood, wij hebben geen budget.
  3. Annemiek:
    20 augustus 2019
    Gelukkig maar! Want één ding herinner ik mij van Florence nog goed: De ijsjes kostten 6 euro per stuk haha!