Door de bergen naar Calvi

30 juli 2019 - Calvi, Frankrijk

Op weg naar Calvi moeten we eerst even terug om bij de bakker brood te halen. Nog even een stukje langs de drukke kustweg en dan mogen we linksaf richting de bergen, We hebben namelijk de keuze uit 2 routes. De kortste weg is langs de drukke kustweg, maar de hoofdroute gaat via het achterland en dus door de bergen. De weg is gelijk rustig. Lekker vinden we dat. Langs het riviertje Regino kruipen we omhoog totdat we bij de stuwdam komen, waar de weg snel omhoog gaat. Bij het stuwmeer stoppen we even. Er lopen hier heel veel konijnen. Na het stuwmeer begint het echte klimmen. Lekker in de schaduw vanwege de bebossing. Helaas neemt die bebossing ook veel van het uitzicht weg. Vlak voor Muro krijgen we een mooi uitzicht over de vallei. Na Muro klimmen we verder naar 520 meter hoogte. Wanneer je dan helemaal tot zeeniveau kunt kijken lijkt dat erg hoog. Boven drinken we koffie en genieten van het uitzicht op Calvi. We waren vroeg weggefiets omdat we gisteren hebben ervaren dat rond 12.00 uur de wind opsteekt en die dan ook gelijk naar windkracht 4 gaat. Nu zijn we om 12.00 uur boven en hebben we dus alleen bij het afdalen te maken met de harde wind. De afdaling is lastig, omdat het wegdek echt schrikbarend is. Waar we anders wel snelheden tot 50 km bereiken, kunnen we nu niet harder dan 20 km. Halverwege verbeterd gelukkig het wegdek, maar Jannie rijdt toch een keer door een kuil, waardoor haar bagage achter deels losschiet. Gelukkig loopt het goed af. We naderen Calvi en als we het laatste stuk weer over de drukke kustweg gaan, komen we een beetje in de file. Die drukte hebben we lang niet gehad. We hebben op internet een rustige camping uitgezocht. Er zijn er nl vele in Calvi. Onze keuze is goed. De camping is groot en heeft heel veel vrije plaatsen. Ons huis weer neerzetten en daarna eens weer echt wassen in een wasmachine. Dat is al wel 5 weken geleden. Jannie is weer creatief en vind op de camping nog een extra stuk touw, door anderen achtergelaten, waardoor we onze waslijn wat kunnen uitbreiden. Aan het eind van de middag gaan we Calvi bezoeken. Echt een toeristische hotspot op Corsica en dien ten gevolge ook volgepropt met souvenirwinkels en horeca. Wel gezellig, maar weinig authentiek. Als we terug zijn op de camping maken we het ons makkelijk en kopen we een koude Corsicaanse rosé in de kampwinkel en bestellen twee pizza’s bij de horeca die we bij onze tent opeten.